🌟 فرهنگی

تاریخ قیام ۱۵ خرداد به روایت اسناد

دکتر جواد منصوری، مورخ و پژوهشگر تاریخ معاصر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کتاب «تاریخ قیام ۱۵ خرداد به روایت اسناد»، گفت:  وقتی حضرت امام فرمودند که ۱۵ خرداد مبدا انقلاب است، تصمیم گرفتم کار جامعی در این باره انجام دهم. در واقع کاری که انجام دادیم ادامه کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه در ایران» بود. برای تدوین و انجام این کار تصمیم گرفتم کار جدیدی در این زمینه انجام دهم و شروع به تحقیق درباره ۱۵ خرداد کردم.

وی درباره منابع اطلاعاتی خود توضیح داد: برای نوشتن این کتاب به بررسی ۱۰۰ هزار سند ساواک، شهربانی، نخست‌وزیری، دربار و … مربوط به مقطع سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۳ پرداختم. سپس به گزینش اسناد پرداختیم و توانستیم حدود هزار برگ سند مرتبط با این موضوع انتخاب کنیم. بر همین مبنا به تدوین جریان نهضت اسلامی با مرکزیت قیام ۱۵ خرداد به روایت اسناد پرداختیم؛ یعنی هر مطلبی در کتاب درج شد کنار آن سند مربوطه را نیز گنجاندیم. به این شکل تحقیقی نو و جدید خلق شد که در نمونه‌های مشابه به ندرت دیده می‌شد.

این مورخ در ادامه درباره انتخاب نام و مشخصات کتاب «تاریخ قیام ۱۵ خرداد به روایت اسناد» توضیح داد: این مجموعه در ۲ جلد منتشر شده و مورد استقبال قرار گرفته است. عنوان دقیق آن «تاریخ قیام ۱۵ خرداد به روایت اسناد» است. مخصوصا «روایت اسناد» را در عنوان قید کردیم تا نشان دهیم در این کتاب از خودمان حرفی نزده‌ایم بلکه از روی سند، روزنامه‌ها و نقل از منابع خود رژیم صحبت کرده‌ایم.

وی با اشاره به یکی از مباحث مهم این مجموعه یادآور شد: در این مجموعه بحثی را مطرح کردیم که تا آن زمان به این شکل ارائه نشده بود و آن این بود که جریان ۱۵ خرداد چگونه توانست تاریخ‌ساز و مبدا انقلاب باشد؟ در این کتاب نظریه‌ای هم مطرح کردیم که چگونه ۱۵ خرداد اتفاق افتاد، در حالی که هیچ نقشه و طراحی از قبل تعیین شده‌ای وجود نداشت؟ این اتفاق به تدریج در لایه‌های مختلف جامعه ایران تغییراتی را به وجود آورد که انقلاب اسلامی نتیجه‌ی آن شد. این تغییرات را حتی رژیم هم متوجه نشد. حضرت امام در وصیت‌نامه‌اش در این مورد مطالبی را فرموده‌اند.

این محقق تاریخ انقلاب گفت: در ۱۵ خرداد اتفاقاتی افتاد که سه عنصر امام، امت و اسلام باهم ترکیب شدند و یک پدیده را به وجود آوردند. به عبارت دیگر حضرت امام نیروی جدیدی خلق کرد و تعریف جدیدی از قدرت را ایجاد نمود. قدرتی که در ایجاد آن سلاح، پول، حمایت خارجی، مساحت کشور و امثال این‌ها دخالت ندارند و تاثیرگذار نیست. بلکه قدرت اصلی، از ترکیب این سه عنصر منشا می‌گرفت. شعار مردم در این روز «یا مرگ یا خمینی» بود. این فریاد مردمی بود که آگاهانه برای دفاع از اسلام و رهبری به صحنه آمده بودند و در این راه حاضر بودند جانشان را هم نثار کنند. همه این مطالب به صورت جامع در این کتاب آورده شده است که علاقه مندان می‌توانند آن را تهیه کنند.

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *