11111111111 فرهنگ و هنر باید پیشران اقتصاد باشد – معرف
🌟 فرهنگی

فرهنگ و هنر باید پیشران اقتصاد باشد

شهرام گیل آبادی مدیر خانه تئاتر، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت محبوبیت تئاتر اظهار کرد: در نقاشی و هنر‌های تجسمی با فضای ساکن و ثابتی مواجه هستید، اما تماشاگر می‌تواند در تئاتر نقش خودش را پیدا کند. این باعث می‌شود محبوبیت تئاتر افزایش پیدا کند.

او ادامه داد: باید کشور‌ها بتوانند این محبوبیت در فضای تئاتر را گسترش دهند. متاسفانه ما نمی‌توانیم در کشور به بسیاری از موضوعات بپردازیم و از قدرت آن استفاده کنیم. یکی از این موضوعات، تئاتر است. در صورتی که در کشور‌های اسکاندیناوی آموزش تئاتر از پیش از دبستان آغاز می‌شود و تا کلاس یازدهم به طول می‌انجامد.

گیل آبادی بیان کرد: تئاتر سه وضعیت یادگیری را در خود دارد. آدم‌های سمعی، بصری و هیجانی هر کدام می‌توانند از تئاتر آموزش ببینند. تئاتر قدرت بی بدیلی برای مخاطب دارد که درصورت استفاده از این قدرت می‌تواند در ارتباطات راهبردی نقش به سزایی داشته باشد.

وی در رابطه با اولویت فرهنگ و هنر در کشور اظهار کرد: در کشور ما اساسا فرهنگ و هنر اولویت نیست. درصورتی که اگر فرهنگ و هنر اولویت ما باشد، اقتصاد و سیاست اصلاح شده و بداخلاقی‌ها تعدیل می‌شود. اگر فرهنگ راس حرکت کشور قرار بگیرد، بسیاری از موضوعات کنار گذاشته می‌شود.

وی افزود: در کشور ما قدر و منزلت و توانمندی فرهنگ و هنر شناسایی نشده است. هنوز هم با توجه به اینکه فکر می‌کنیم مشکلات ما از سیاست است؛ از فرهنگ و هنر برای عبور از انسداد‌های خودمان استفاده نمی‌کنیم. در صورتی که فرهنگ می‌تواند راهگشای سیاست و اقتصاد باشد.

وی درباره تفاوت تئاتر و سینما اظهار کرد: تئاتر هنر زنده است. درست است سینما فضای نمایشی و درام دارد و زمینه هردو دراماتیک است، اما سینما هنری بسته و ضبط شده است. سینما هنری است که به واسطه گیرنده‌های متفاوت به مخاطب ارائه می‌شود.

وی افزود: درست است که الان در عصر فضا محور و نه مکان محور، هستیم؛ اما در تئاتر زندگی و زنده بودن جاری است و ارتباط مستقیم با مخاطب، تعامل را به وجود می‌آورد. این تعامل موجبات رشد تئاتر و مخاطب را به وجود می‌آورد. این تعامل در آن شکل می‌گیرد. هرروزی زنده می‌شود و در آن روز به پایان می‌رسد.

وی اظهار کرد: تئاتر هنری زنده است، زیرا زندگی در آن جریان دارد. همچنین هنری پویا است، چون هر روزی با یک فضا زاده شده و با همان فضا به پایان می‌رسد. اما سینما یک هنر ضبط شده است که هر روز تکرار می‌شود.

گیل آبادی درباره پویایی تئاتر بیان کرد: برای پویایی بیشتر تئاتر باید بسیار مواظب بود. سیاست‌های فرهنگی کشور باید اصلاح شود. خصوصی سازی که سیاست اشتباه دولت‌ها در دوره‌ای متفاوت بوده است، باید به فراموشی سپرده شود. کشوری که حمایت و سرمایه گذاری فرهنگی نکند؛ حتما در فضای فرهنگی و توسعه خودش دچار مشکل می‌شود. توسعه فکری جامعه ما حتما باید سرمایه گذاری در فرهنگ و هنر را در راس حرکت خودش قرار دهد.

وی افزود: پویایی بیشتر تئاتر مستلزم حمایت، سرمایه گذاری و سیاست گذاری درست است. سیاست گذاری این روز‌ها نتیجه عملکرد غلط مسئولان در این سال‌ها و هدایت تئاتر به سمت خصوصی سازی و اقتصادی کردن فرهنگ است. در صورتی که فرهنگ باید پیشران حرکت اقتصادی و سیاسی و سایر فضا‌های کشور باشد. نه اینکه فرهنگ را اقتصاد زده کنیم.

او در انتها تاکید کرد: باید دولت‌ها در فضای اقتصادزده هنر و فرهنگ امروز تجدید نظر کنند. کما اینکه مسئولان بلند پایه نظام به خصوص مقام معظم رهبری، به این موضوع تاکید دارند. اگر این سیاست به این صورت پیش رود، قطعا توسعه کشور دچار مشکل خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *