🌟 فرهنگی

اسرار پنهان از ماه مبارک رمضان +فیلم

حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسوی مطلق سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگی بهره بردن از ماه رمضان گفت: بهترین دستورالعمل برای بهره برداری از ماه مبارک رمضان همان سفارش‌هایی است که پیامبر (ص) در جمعه آخر ماه شعبان بیان کرده اند. این ماه به قدری مهم است که اهل بیت (ع) قبل از شروعش پر برکت مردم را آماده و برای استفاده بهینه از این ماه توصیه‌هایی به مردم می‌کردند که با معرفت بیشتری وارد ماه ضیافت الهی شوند.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) در این ماه چند عمل را در اولویت قرار دادند که اگر ما نیز در ماه رمضان از خداوند توفیق بخواهیم تا این چند دستورالعمل را انجام دهیم حتما برد و رستگاری با ما خواهد بود. ابتدا فرمودند «أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ»؛ همین که انسان توفیق روزه داری در ماه رمضان پیدا کند از این ماه بهره برده است «وَ تِلَاوَةِ کِتَابِهِ»؛ در همه ماه‌ها تلاوت قرآن زیباست، اما در ماه رمضان که ماه بهار قرآن و نزول آن است، زیباتر، بهتر و اثرگذارتر است.


بیشتر بخوانید

  • کلید طلایی بهره بردن از ماه رمضان چیست؟ + فیلم

این کارشناس مذهبی ادامه داد: خاتم النبیین (ص) در ادامه فرمودند «وَ تَصَدَّقُوا عَلَى فُقَرَائِکُمْ وَ مَسَاکِینِکُمْ»؛ صدقه به کسانی که هم حدی را می‌توانند برای زندگی خود تامین کنند و هم کسانی که نمی‌توانند. خوشبختانه در این ایام با کمک‌های مومنانه مردم با هم مشارکت دارند و ما در ایام کرونا مشاهده کردیم که مردم از همدیگر حمایت می‌کنند «وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَطَشَهُ»؛ یکی از دستور العمل‌های دیگر تفکر است، تفکری که افضل عبادت است، ماه رمضان ماه فکر و اندیشیدن است و در روایت اشاره کرده است که انسان با تفکر در این گرسنگی و تشنگی به یاد گرسنگی و تشنگی در روز قیامت بیفتند.

حجت الاسلام موسوی مطلق گفت: پیامبر (ص) در ادامه می‌فرمایند «وَ وَقِّرُوا کِبَارَکُمْ»؛ این ماه ماهی است که باید بزرگان را تکریم کرد در روایات نقل شده است که یک بزرگ در قومی جایگاهش مانند جایگاه یک پیامبر است. «وَ ارْحَمُوا صِغَارَکُمْ» و نسبت به کودکان باید با مهربانی بیشتر برخورد کرد، «وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَکُمْ»؛ زبان‌ها را باید در ماه زمضان بیشتر حفظ کرد که افراد هر چه می‌کشند از زبان اوست، برخی از علمای اخلاق بیش از هفتاد گناه را برای زبان برشمرده‌اند همچنین برخی از گناهان کبیره منشاء آن زبان است.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از دستورات صله رحم است «وَ صِلُوا أَرْحَامَکُمْ»؛ در این ایام شرایط صله ارحام شاید مقدور نباشد، اما صله رحم یک قسمت رفتن به منزل محارم است، اما قسمتی از صله رحم مطلع شدن از حال اطرافیان و همچنین برطرف کردن نیاز‌های عاطفی یا مالی آنان است «وَ غُضُّوا عَمَّا لَا یَحِلُّ الِاسْتِمَاعُ إِلَیْهِ أَسْمَاعَکُمْ» و آن چیز‌هایی که شنیدنش ممنوعه است نشنویم و چشم‌ها را هم باید به جایی که خداوند متعال ممنوع کرده است ببندیم تا چشم هایمان به حرام نیفتد. در انتها می‌فرمایند «وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکُمْ»؛ حالا باید توبه کنیم از گناهانمان به سوی پروردگار. این افضل اعمال در ماه رمضان است. اگر می‌خواهیم ماه رمضان حقیقی داشته باشیم این دستورات را خط به خط انجام دهیم.

در ادامه شما می‌توانید صحبت‌های حجت الاسلام سید عباس موسوی مطلق را مشاهده کنید:

کد ویدیو

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *