🌟 اجتماعی

خیابانی که در دستان مدیران شهری اسیر شده است/ آیا خیابان ولیعصر ثبت جهانی می‌شود؟

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نامش ولیعصر است، البته تنها یک خیابان و معبر برای رسیدن از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر نیست و پیشینه‌ای تاریخی دارد، به نوعی می‌توان گفت که برشی از زندگی در تهران است که با سیری در آن از جنوب تا شمال می‌توان‌ لایه‌های مختلف زندگی در این شهر را دید، ساکنان آن منطقه و بسیاری از مسئولان شهری معتقدند که هویت پایتخت بر روی شانه‌های ولیعصر است و از آن تحت عنوان ستون تاریخی این منطقه یاد می‌کنند.

اما با توجه به این کارنامه درخشان ولیعصر، مدتی است که سرتاسر آن دستخوش تغییراتی شده و علاوه بر نارضایتی شهروندان، اعتراضات کارشناسان محیط زیست و شورای شهری‌ها را هم در بر داشته است، از قطع درختان تا ساخت‌وسازهای بی‌رویه در این خیابان! این موضوع و اهمیت آن باعث شد که باشگاه خبرنگاران جوان با علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران به گفت‌وگو بنشیند و به صورت تخصصی این چالش و دغدغه را بررسی کند.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را ملاحظه می‌کنید.

خیابان ولیعصر میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی شهر تهران است

باشگاه خبرنگاران جوان: سلام و خداقوت، در ابتدا درباره خیابان ولیعصر و جاذبه‌های آن توضیحاتی بفرمایید.

سخنگوی شورای شهر تهران: سلام و ممنون از شما، خیابان ولیعصر میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی شهر تهران است، از هر بعدی که ما نگاه کنیم این خیابان جنبه‌های میراثی بسیار پررنگی در آن وجود دارد و ضمن اینکه به لحاظ برخی ویژگی‌ها همچون طول آن، منحصر به فرد است، زیرا در خاورمیانه خیابانی مثل ولیعصر با این طول وجود ندارد و این موضوع بسیار ارزشمندی است.

وجود ویژگی‌های خاص در ولیعصر، این ایده را روشن کرد که خیابان ثبت جهانی شود که مسیر آن در حال طی شدن است و امیدواریم به نتیجه برسد، خیابان ولیعصر یک بخش شمالی و جنوبی دارد که بخش جنوبی به ولیعصر تاریخی معروف است، همچنین خیابان انقلاب مرز محدوده حصار ناصری است و بعد از توسعه آن، انقلاب تا پارک وی را ولیعصر مدرن نامگذاری کردیم و از لحاظ جنبه‌های طبیعی می‌توان گفت که غنی‌ترین بخش خیابان ولیعصر است.

خیابانی که در دستان مدیران شهری اسیر شده است/ از اثبات وقایع تا انکار مسئولان/ خیابان ولیعصر در این دوره از مدیریت شهری، ثبت جهانی نمی‌شود

ساخت‌وسازهای بی‌رویه، هویت بصری ولیعصر را مخدوش کرده است

باشگاه خبرنگاران جوان: از لحاظ قنات‌ها و چنارها، خیابان ولیعصر در چه وضعیتی قرار داد؟ 

سخنگوی شورای شهر تهران: ما بیشترین تراکم قنات‌ها را در همان محدوده ولیعصر تاریخی و طبیعی داریم، پایین‌تر از چهارراه پارک وی قنات‌های مختلفی همچنان وجود دارد، اما متاسفانه در دهه‌های گذشته جریان ساخت و ساز در این خیابان آسیب جدی به میراث طبیعی وارد کرده و هویت بصری ولیعصر را کاملا مخدوش کرده، شما می‌بینید زمانی که ساخت‌وسازها انجام می‌شود به واسطه گودبرداری‌ها این چنارها صدمه می‌بینند و ریشه آن‌ها دچار آسیب و جریان آب قنات‌ها هم قطع می‌شود.

خیابانی که در دستان مدیران شهری اسیر شده است/ از اثبات وقایع تا انکار مسئولان/ خیابان ولیعصر در این دوره از مدیریت شهری، ثبت جهانی نمی‌شود

لزوم کاهش طبقات در طرح تفصیلی شورای شهر تهران به منظور حفاظت از طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به این مشکلات، ثبت جهانی ولیعصر با مشکل روبرو نشد؟

سخنگوی شورای شهر تهران: متاسفانه دائما این چنار‌ها کم‌ تراکم‌تر شدند و موضوع بسیار مهمی است، زیرا عنصر اصلی ولیعصر است، ما در دوره پنجم شورا پیگیر بودیم که اساسا ولیعصر را در همین وضعیت تثبیت کنیم، یعنی ساخت‌وساز بلندتر از وضع موجود انجام نشود و تنها بتوانند ۴ طبقه بسازند، اما در برخی نقاط مشاهده می‌شود که تا ۱۱ طبقه اجازه ساخت وجود دارد، این کار‌ها عملا وضعیت تاریخی و طبیعی خیابان ولیعصر را تحت شعاع قرار می‌دهد.

شهرداری پذیرفت که تا ۶ طبقه کاهش دهد و در حال حاضر آن تعداد طبقات در طرح جدید ساماندهی، به زودی کاهش پیدا خواهد کرد که اقدام خوبی است، اما به گمان ما کافی نیست، من در صحن درباره این موضوع مکرر تذکر دادم و مکاتبات متعددی هم با شهردار تهران و معاونان او انجام دادم که تا حدی موفق شدیم، به هر حال اگر این تعداد طبقات کم‌تر شود، شهرداری مخالفت می‌کند، زیرا دلایل متعددی داشتند و برای ما قانع‌کننده نبود، اما در نهایت باز هم از وضع فعلی خیلی بهتر است، امیدوارم این موضوع بتواند به ثبت سریع ولیعصر کمک کند.

خیابانی که در دستان مدیران شهری اسیر شده است/ از اثبات وقایع تا انکار مسئولان/ خیابان ولیعصر در این دوره از مدیریت شهری، ثبت جهانی نمی‌شود

خیابان ولیعصر تا پایان کار دوره پنجم، ثبت جهانی نمی‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای حناچی گفته بودند که ثبت جهانی ولیعصر در دستور کار است، به نظر شما تا پایان کار مدیریت شهری دوره پنجم این اقدام انجام می‌شود؟

سخنگوی شورای شهر تهران: حتما نه! این یک پروژه بسیار طولانی است که تعداد بسیار زیادی از آثار در فهرست می‌ماند و فرآیندی در کمیته‌های ارزیابی باید طی و ابهامات رفع شود، در یونسکو یک پلن مدیریتی می‌خواهند یعنی قرار است در آینده این خیابان را چگونه مدیریت کنید؟ این‌ها مواردی هستند که  حتما باید برای یونسکو محرز شود؛ در این بخش من تصور می‌کنم که خیابان ولیعصر با چالش روبرو خواهد شد.

آثاری که در فهرست میراث جهانی به ثبت می‌رسند باید ارزش‌های برجسته‌ای در تراز جهانی داشته باشند و لازم است کشور پیشنهاد دهنده، دلایل خود را توضیح دهد، یعنی وقتی کشوری درخواست ثبت جهانی اثری را دارد باید اسناد و مدارکی را ارسال کند که در آن توضیح داده شود که چرا این اثر باید ثبت شود و نکته مهم اینکه توضیح دهد برای محافظت و مدیریت اثر در آینده چه برنامه ای دارد.


بیشتر بخوانید

  • طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه به زودی ثبت جهانی می‌شود
  • کاشت ۴ هزار اصله درخت در خیابان ولیعصر/ ثبت جهانی طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه در دستور کار شهرداری است

گفت‌وگو از نوشین نثاری

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *