🌟 اجتماعی

هدر رفت ثروت در سایه استفاده از نیروی غیر بومی

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین فیروزی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در آیین انعقاد تفاهم نامه توسعه فرصت‌های اشتغال فارغ التحصیلان دوره‌های فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: مهارت آموزی و توانمندسازی نیروی انسانی در مناطقی که زمینه و ظرفیت تولید ثروت در کشور را دارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فیروزی ادامه داد: سرمایه گذاری و توزیع متوازن نیروی انسانی ماهر و توانمند باید به گونه‌ای باشد که نیروی کار مورد نیاز از افراد بومی هر منطقه تأمین شود، تا علاوه بر آموزش مهارت به نیرو‌های بومی، عدالت اجتماعی و اشتغال پایدار نیز محقق شود.

وی تأکید کرد: بررسی پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی نشان می‌دهد استفاده از نیروی غیر بومی در واقع به نوعی هدر رفت سرمایه و ثروت را به دنبال دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: تخصصی بودن حوزه مشاغل مرتبط به نفت و فرآورده‌های آن، التزام پیمانکاران شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را به جذب نیروی کار مشاغل تکنسینی و از کارجویان مهارت آموخته فنی و حرفه‌ای ضروری می‌کند.

فیروزی عنوان کرد: برنامه ریزی، نیاز سنجی، ساماندهی و اجرای دوره‌های آموزش مهارتی و ارزشیابی شرکت‌کنندگان در دوره‌های مهارتی برای تأمین نیروی کار ماهر در حوزه فعالیت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، با توجه به نیازسنجی مشترک سه دستگاه و نیاز‌های اعلام شده از سوی پیمانکاران آغاز می‌شود.

وی یادآور شد: تهیه و تدوین استاندارد‌های آموزشی مورد نیاز شرکت نفت، همکاری در استقرار، به‌کارگیری، نظارت و ارزیابی چارچوب صلاحیت‌های حرفه‌ای نیرو‌های شاغل در پیمان‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با پیمانکاران و اجرای آزمون‌های تعیین صلاحیت حرفه‌ای مشاغل تکنسینی مورد نیاز در پیمان‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با پیمانکاران را اعلام کرد.

در ادامه احمد محمدی، مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در استان‌های خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، ایلام، بوشهر، فارس و لرستان گفت: امروز جغرافیای فقر به سمت توانمندسازی و درآمد با ثبات سوق پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: این نکته بیش از هر زمان دیگری الزام مهارت آموزی به ویژه در مناطق دارای ذخایر طبیعی را نمایان می‌کند.

محمدی ادامه داد: اصلی‌ترین ضلع توسعه پایدار در کشور تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند است و دو ضلع دیگر توجیه طرح‌های اقتصادی و ملاحظات زیست محیطی است.

وی افزود: با استفاده از ظرفیت‌های مراکز آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به خوبی می‌توان به رکن اساسی توسعه پایدار یعنی انسان ماهر رسید.

محمدی بیان کرد: رضایت، عدالت اجتماعی و معیشت با عزت در جوامع محلی و حاشیه نشینان در استان‌های جنوبی منوط بر این است که افراد محلی و حاشیه نشین به توانمندی‌های لازم برسند و در همان محل زندگی اشتغال و کار برای این افراد مهیا باشد.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تاکید کرد: این امر مهم، در گرو الزام پیمانکاران شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به جذب نیروی کار مشاغل تکنسینی از کارجویان دوره‌ دیده فنی و حرفه‌ای و  نیرو‌های کاردان (تکنسین) شاغل در شرکت‌های پیمانکار طرف قرارداد در پیمان‌های جدید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است.

در ادامه حجت اله عبدالملکی، معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره)عنوان کرد: با اعطای امتیازات ویژه به فراگیران مهارت تحت پوشش کمیته امداد با هدف کاهش فقر مهارتی می‌توان شاهد ارتقای سطح مالی فراگیران بود.

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز با اشاره به اینکه یک سوم از جمعیت بیکار کشور تحت پوشش کمیته امداد هستند، یادآور شد: تا کنون توانسته ایم با کمک سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و مهارت آموزی به این تعداد افراد، برای بیش از نیمی از آنان اشتغال ایجاد کنیم.

عبدالملکی افزود: به منطور کاهش نرخ بیکاری و فقر در مناطق نفت خیز جنوب کشور، می‌توان از نیرو‌های محلی و بومی استفاده کرد، همچنین می‌توان برای کمک به ارتقاق سطح گردش مالی منطقه و افزایش رونق معیشت مردم، خرید ملزومات اولیه را در همان مناطق انجام داد و پیمانکاران برای رسیدن به اهداف ذکر شده از افراد بومی این مناطق استفاده نمایند.

وی یادآور شد: افزایش کمی و کیفی فرصت‌های اشتغال، برای کارجویان عادی و تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) به ویژه در استان‌های هدف (خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، ایلام، بوشهر، فارس و لرستان) و تخصیص امتیازات ویژه به فراگیران مهارت تحت پوشش کمیته امداد در این تفاهم نامه به صورت قابل ملاحظه‌ای آمار فقر معیشتی نیروی انسانی در این مناطق را کاهش می‌دهد.

عبدالملکی ضمن درخواست اجرایی شدن اختصاص ۱۰ درصد از ظرفیت دوره‌های رایگان آموزش دولتی به فراگیران معرفی شده توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و الزام پیمانکاران شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بیان کرد: ۱۰ درصد از نیروهای تکنسین دوره دیده فنی و حرفه‌ای از طریق بانک اطلاعاتی کارجویان کمیته امداد جذب می‌شوند که در این در تفاهم نامه ذکر شده است.

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *