🌟 فرهنگی

رسانه باید هدایتگر جریان انتخابات باشد

به گزارش  خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها بازار خبرهای انتخاباتی داغ است. هر رسانه به نوعی آرایش انتخاباتی گرفته و تلاش میکند تا در هیاهوی انتخاب رئیس جمهور سیزدهم، با انتشار اخبار فوری، اسم و رسمی هم برای خود ایجاد کند.

میلاد زارعی کارشناس رسانه ای درباره عملکرد رسانه ها در این ایام به خبرنگار ما گفت: اینکه رسانه صرفا منتقل کننده اخبار باشد یک رویکرد است و اینکه بخواهد تاثیرگذار باشد مسئله ای دیگر است؛ در ایام ثبت نام نامزدها و پیش از آن، رسانه ها بیشتر منتقل کننده خبر بودند و فضا را به سمتی بردند که مشارکت در ثبت نام نامزدها افزایش پیدا کند‌ اما تاثیرگذاری اقناعی و هدایت صحیح موضوع دیگری است. رسانه های ما مدت هاست به دلایل متعدد از جمله عدم توان مالی، بی سوادی رسانه ای مدیران رسانه ها، عدم وجود قوه تحلیل تخصصی و سطحی نگری فقط موج سواری میکنند و اصلا توان و تفکر ایجاد موج و جریان سازی ندارند و تنها معدودی از رسانه های قوی تحلیل ارائه میکنند.

وی افزود: اینکه رسانه بتواند با تحلیل ها و محتوای خود تاثیرگذار باشد و جریان انتخابات را هدایت کند ارزشمندترین کارکرد رسانه است که متاسفانه رسانه های ایران با استانداردهای جهانی فاصله های بسیاری دارند. یک فعال رسانه ای که مباحث را موشکافی و کاندیدها را بررسی می کند، باید از ابزارهای نوین استفاده نموده و جریان انتخابات را هدایت کند اما متاسفانه در چند وقت اخیر شاهد عقب ماندن رسانه های اصلی کشور بودیم و در حوزه تحلیل انتخابات بسیار عقبتر از استانداردهای رسانه بودیم و بیشتر ناقل اخبار انتخابات هستند.

زارعی درباره نقش رسانه های داخلی در مقابله با هجمه های روانی رسانه های خارجی در این ایام بیان کرد: بهترین راهکار این است که رسانه های داخلی کاری به بازی تیم های رسانه های دگر اندیش و مخالف نداشته باشند و برنامه خودشان را تدوین کنند، زیرا در صورتی که مدام چشمشان به رقیب باشد از سیاست انفعالی که خودشان زمین بازی را تعیین می کنند به فضای منفعل بودن میرود؛ یعنی منتظرند که عملکرد رسانه های خارجی را ببینند و پاسخ دهند که این قطعا سم است. ما نمیگوییم که رصد رسانه های بیگانه صورت نپذیرد و بدون توجه به آنها عمل کنیم، اما اینکه برخی رسانه های داخلی مدام منتظرند اتفاقی بیفتد و آنگاه خبر رسانی کنند عین خمودی و خستگی است.

وی ادامه داد: رسانه های داخلی باید به این فکر باشند که چطور می توانند زمین بازی را به گونه ای طراحی کنند تا رسانه های خارجی در آن بازی کنند وگرنه اگر ما همواره به فکر این باشیم که برای مقابله با آنها چه کنیم، کار اشتباهی انجام داده ایم.

رسانه های جهت دار واژه عدالت محوری و بی طرفی را یدک نکشند

این کارشناس رسانه ای با بیان اینکه در کشور رسانه های مستقل نداریم گفت: مدیران رسانه ها ممکن است نامزدهایی را دعوت و آنها را با دروغ و فضاسازی اصلح مطرح کنند که نوعی رپورتاژ یکطرفه محسوب می شود، این نشان میدهد که رسانه بلیط عدالت خود را سوزانده است. امروزه برخی از رسانه ها به جای رسانه پیامرسان، رسانه هواداری و به مثابه تریبون رسانه ای احزاب سیاسی هستند. هیچ ایرادی در سیاسی بودن و هوادار بودن نیست اما خواهش میکنیم رسانه های جهت دار واژه عدالت محوری و بی طرفی را یدک نکشند.

با ظهور فضای مجازی مرجعیت رسانه سنتی کم شده است

وی افزود: کل فرآیند انتخاباتی ریاست جمهوری و شوراس اسلامی شهر در کشور ما در دو تا سه هفته برگزار می شود، در صورتی که در کشورهای خارجی این پروسه زمانی چندین ماه طول میکشد که قاعدتا نامزد ها زمان کافی برای ارائه برنامه های خود دارند و مردم نیز زمان مناسب برای بررسی مناظرات و برنامه های نامزد ها پیدا میکنند، بنابراین در چنین شرایطی خیلی نمی توانیم از کاندیداها انتظار کار رسانه ای صحیح داشته باشیم و تمامی آنچه نامزد ها از رسانه توقع دارند پروپاگاندا و موج سواری در دو هفته است.

میلاد زارعی در پایان گفت: با ظهور شبکه های مجازی و رسانه های نوین، مرجعیت رسانه های سنتی بسیار کم شده است و تنها راه برون رفت از این خلسه مطبوعاتی، تولید محتوای فاخر است. زیرا رسانه های نو ظهور توان و قابلیت ارائه تحلیل پخته و اشاعه محتوای پرداخته شده را ندارند و رسانه های سنتی می توانند با ارائه موارد مورد اشاره مجددا مرجعیت رسانه ای پیدا کنند.

وی تاکید کرد: صدا و سیما بعنوان فراگیر ترین رسانه سنتی مرجع در کشور ما وظیفه دارد تا با عدالت رسانه ای و تولید محتوای فاخر نسبت به هدایت مردم، جهت افزایش مشارکت عمومی اقدام نماید.

انتهای پیام/

 

 

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *