? اجتماعی

قربانیان کلاه برداری ارز‌های دیجیتال، رو به افزایش اند

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ علی محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص پیشگیری پلیس فتا گفت: به خاطر نوساناتی که در بازار‌های موازی داشته ایم، بازار ارز‌های دیجیتال، جذابیت زیادی پیدا کرده است.

وی افزود: در سال گذشته، تعداد افرادی که جذب این بازار شده اند، افزایش پیدا کرده است. بخش عمده‌ای از این افراد آگاهی کافی درباره چگونگی انجام فرایند‌ها ندارند و تحت تاثیر تبلیغات، وارد این عرصه شده اند.

سرهنگ رجبی در ادامه گفت: چیزی که بیشترین مواجهه را با آن داریم، موضوع اعتماد کردن افراد ناآگاه به دیگران، برای خرید و فروش ارز‌های دیجیتال است.

وی با اشاره به این که برای نگه داشتن پول دیجیتال، نیاز به یک کیف پول و تبدیل ارز است، گفت: خیلی از افراد این فرایند را بلد نیستند و بنابراین به تبلیغاتی که در شبکه‌های مجازی وجود دارد، مراجعه می‌کنند. عده‌ای هستند که خدمات ارز‌های دیجیتال ارائه می‌دهند یا پول می‌گیرند و خرید و فروش انجام می‌دهند. این جا آن نقطه شکست و خطا است.

رئیس مرکز تشخیص پیشگیری پلیس فتا افزود: فرد بدون این که بداند چگونه امنیت پولش را تامین کند، اعتماد می‌کند و بعدا که می‌خواهد پولش را تبدیل کند، می‌بیند کیف پولش خالی است. عمده پرونده‌های پلیس فتا مربوط به کسانی است که به خاطر دانش و آگاهی بسیار کمشان، فریب افرادی را خوردند که با وعده‌های سرمایه گذاری، منابع مالی آن‌ها را جمع کرده اند.

وی درباره جرم انگاری  خرید و فروش ارز‌های دیجیتال در کشور گفت: فعلا جرم انگاری‌ صورت نگرفته است و عمده مباحث، در خصوص تنظیم مقررات است. فرایند‌هایی که باید انجام شود، مربوط به صرافی‌ها و تبدیل ارز‌های دیجیتال، به حوزه‌های مالی و بانکی برمی گردد و به جرم ارتباطی ندارد.

سرهنگ رجبی در خصوص مجوز داشتن صرافی‌ها گفت: این موضوع در حوزه اختیارات پلیس فتا نیست. طبق اعلام بانک مرکزی، فعلا ساز و کار مشخصی برای صرافی‌ها تعیین نشده است. این منتظر قانونی است که در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در فرایند تصویب و قانون گذاری است و زمانی که قانون بیاید، این حوزه تعیین تکلیف و نوع فعالیت‌ها به صورت قانونی تشریح خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: برای کسانی که به صورت غیرمجاز در این حوزه فعالیت می‌کنند، مجازات را قانون تعیین می‌کند و پلیس در این خصوص اختیاری ندارد. فعالیت‌های حوزه استخراج و تبدیل، بر اساس ضوابطی که وزارت نیرو و بانک مرکزی تعیین کرده، باید انجام شوند. پلیس به مرجوعی‌های قضایی که از طریق دستگاه‌های مسئول به پلیس ارجاع داده شده اند، ورود می‌کند.

رئیس مرکز تشخیص پیشگیری پلیس فتا در ادامه افزود: در بحث تخلفات، ما تقریبا ۹ گروه از جرائم و شکست‌های امنیتی را در حوزه ارز‌های دیجیتال داریم. بیشترین حجم تخلفات، در حوزه اعتماد به افراد دیگر است. یکی دیگر از خطرات این موضوع، تبلیغاتی تحت عنوان سرمایه گذاری پانزی است. مضمون این تبلیغات به این صورت است که افرادی پول می‌گیرند به این عنوان که برای شخص سرمایه گذاری می‌کنند و عدد مشخصی هم سود می‌دهند.

وی با اشاره به این که عمده این شرکت ها، خارج از کشورند، افزود: فرد وقتی سرمایه گذاری می‌کند، ممکن است در یک یا دو ماه اول، سودی هم دریافت بکند؛ اما زمانی که هرم سرمایه گذاری آن شرکت اشباع شد، شخص می‌بیند آن مجموعه یا شرکت اصلا وجود خارجی ندارد. نمونه‌های متعددی از پرونده‌های بین المللی در این حوزه داریم.

سرهنگ رجبی تصریح کرد: مورد بعدی، بحث استخراج بدون دستگاه یا همان استخراج ابری است که تبلیغات آن در تلگرام بسیار زیاد است؛ به این صورت که با استفاده از ربات‌های تلگرام یا موبایل، ارز دیجیتال استخراج کنید. درصورتی که استخراج این گونه ارزها، به این صورت اصلا امکان پذیر نیست.

وی افزود: یک سری نرم افزار‌های جعلی هستند که از شخص حق اشتراک می‌گیرند؛ به او یک نرم افزار می‌دهند و از این طریق کلاه برداری صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز تشخیص پیشگیری پلیس فتا خاطر نشان کرد: مشاهده شده بعضی اوقات در قالب همین نرم افزار‌های جعلی، کیف پول‌های رسمی پول‌های دیجیتال جعل و حتی در گوگل پلی قرار داده شده است. افراد وقتی می‌خواهند آن را دانلود کنند و تبادل و ذخیره ارزهایشان را انجام دهند، گرفتار نرم افزار‌های جعلی می‌شوند و حساب کاربریشان را از دست می‌دهند.

وی درباره سرقت ارز‌های دیجیتال گفت: در این جا موضوع ارز‌های رایگان مطرح است. ارز‌های دیجیتال وقتی می‌خواهند شروع به فعالیت کنند، تعدادی ارز رایگان را در اختیار کاربرشان قرار می‌دهند. باز هم عده‌ای در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی از شخص می‌خواهند مبلغ کمی بیت کوین بدهد تا او را عضو فرایند ارز رایگان کنند.

سرهنگ رجبی در رابطه با فروش ارز‌های بی ارزش گفت: افرادی که دانش تخصصی ندارند، توکن‌هایی را می‌خرند که هیچ ارزش مادی‌ای ندارند و در این حوزه سرمایه گذاری می‌کنند.

وی در خصوص فیشینگ صرافی‌ها اظهار کرد: فیشینگ، سایت جعلی است که کاملا شبیه سایت اصلی است و فقط آدرس آن تفاوت دارد. الآن درگاه‌های جعلی برای صرافی‌ها هم وجود دارد و در شبکه‌های اجتماعی آدرس جعلی صرافی یا سایتی که کیف پول در آن است یا سایتی که واکنش‌های تبدیل مالی در آن انجام می‌شود، در اختیار افراد قرار می‌گیرد و فرد با فکر این که به سایت اصلی مراجعه کرده است، یوزرنیم و پسوردش را وارد می‌کند و مجرمین با در اختیار داشتن آن ها، اطلاعات را به سرقت می‌برند.

رئیس مرکز تشخیص پیشگیری پلیس فتا در آخر تصریح کرد: بخش عمده‌ای از پرونده‌های حوزه ارز‌های دیجیتال کشور که ما در حال حاضر در آن‌ها ورود داریم؛ مربوط به افرادی است که کیف پول شخص دیگری را در اختیار گرفته و خیانت در امانت و کلاهبرداری می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *