11111111111 «دنیایی رو به دگرگونی» منتشر شد – معرف
🌟 فرهنگی

«دنیایی رو به دگرگونی» منتشر شد

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان کتاب «دنیایی رو به دگرگونی» اثر میخائیل چخوف با ترجمه شهرام همت زاده در انتشارات کتاب نیستان منتشر شد. این کتاب اثر آخرین رهبر جماهیرشوروی سابق است. این اثر را وصیت نامه او نیز می‌دانند.


بیشتربخوانید

  • «برده‌سور»، اثر جدید گلزار راغب در مسیر انتشار

ورباچوف شخصیتی چندگانه در اقلیم روسیه حتی کشور‌های استقلال یافته پس از واقعه فروپاشی جماهیر شوروی داشت. از یک سو برخی شجاعت او را در روبه رویی با حقایق موجود در بستر این سیستم می‌ستایند از سوی دیگر برخی او را سیستمداری می‌دانند که کشور را به یک پیتزا فروخت. این مسئله آخرین اشاره به حضورش در تبلیغات مواد غذایی در روسیه دارد.

آخرین رهبر جماهیر شوروی به اعتبار شخصیتش چهره‌ای چند لایه و تامل برانگیز دارد. از این رو اظهارنظرهایش با توجه بسیاری روبه رو می‌شد. کتاب «دنیایی رو به دگرگونی» اش به همین اعتبار و به دلیل جمع آوری مجموعه‌ای از یادداشت‌ها و اظهارنظرهایش درباره وقایع سیاسی و اجتماعی جهان و پیرامونش قابل توجه است.

پاورقی‌های مکفی و روشنگرانه کتاب از ویژگی‌های تامل برانگیز آن است بسیاری از ابهام ها، وقایع و شخصیت‌ها حتی اظهارنظر‌های ارائه شده در متن را واکاوی و روشن می‌کند. از این دیدگاه می‌تواند به فهم و مطالعه متن کمک کند.

«دنیایی رو به دگرگونی» را می‌توان نوعی نگاه به درون شخصیت عملگرای سیاسی یک رهبر بزرگ دانست. رهبری که بخشی از مهمترین رویداد‌های سیاسی قرن گذشته را با تصمیم و سرانجامی که برای کشورش رقم زد شکل داد. وی در مقدمه اثرش آرزو می‌کند دوباره به دوران جوانی اش بازگردد شاید رقم زدن سودایی دیگر در این مسیر را دارد.

همت‌زاده در مقدمه خود می‌نویسد:

«اگر بخواهیم به قضاوت عملکردِ گورباچف بنشینیم باید عوامل و حقایق زیادی را مد نظر قرار دهیم و در غیر این صورت به بیراهه رفته‌ایم. وقتی گورباچف دست به پروستوریکا زد، کشور در مسیری افتاده بود که دیگر امکان بازگشت به عقب یا توقفِ این روند وجود نداشت و هرچه پیش می‌رفت، مشکلات و کمبود‌های کشور بیشتر نمودار میشد؛ کار به جایی رسید که دیگر گورباچف نه سردمدار این روند که خود جزیی از آن شوده بود.»

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *