خبرگزاری فارس – رشد قیمت لاماری و هایما در عرضه امروز بورس‌/ مابه‌تفاوت ۴۶۳ میلیارد تومانی ‌لاماری در‌ جیب واردکننده‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس عرضه خودرو در بورس موافقان و مخالفانی زیادی دارد که هریک دلایل مختلفی برای بیان استدلال های خود دارند. اما نکته مهمی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی به ان اشاره می کنند بحث افزایش قیمت خودروهای عرضه شده در بورس است.

بررسی خودروهای عرضه شده در بورس کالا نشان می دهد، خودروهای تولید داخلی در بورس کالا با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مواجه شده و همین مساله باعث کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد شده است.

اما افزایش قیمت خودروهای وارداتی و خودروهایی که در داخل مونتاژ می شوند، تا حدودی این چالش را ایجاد کرده است که قیمت این خودروها چرا باید هم در بازار آزاد و هم در بورس کالا، افزایش زیادی داشته باشد؛
قیمت خودروهای مونتاژی ‌با محاسبه همه عوارض‌ها و مالیات و سود واردکننده و مونتاژکننده، عددی مشخص است، اما مونتاژ‌کننده خودرو را در بورس کالا با عدد تعیین شده عرضه می‌کند ولی خودرویی مونتاژی نظیر لاماری در بورس کالا با حدود ۹۰ درصد افزایش قیمت نسبت به قیمت پایه به فروش می‌رود.

خودروی لاماری ایما که در عرضه گذشته در بورس کالا در تاریخ ۱۲ دی ماه سال جاری به مبلغ یک میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومان کشف قیمت شده بود، در عرضه روز ۴ بهمن ماه و کمتراز یک ماه پس از عرضه گذشته، با افزایش ۲۸۵ میلیون تومانی روبرو شد و به قیمت یک میلیارد و ۸۲۳ میلیون تومان معامله شد حال آنکه قیمت این خودرو ۹۸۱ میلیون تومان است حال مشخص نیست مابه‌تفاوت ۸۴۲ میلیون تومانی لاماری در بورس کالا به جیب چه کسانی می‌رود؟‌

با احتساب فروش ۵۵۰ دستگاه لاماری در روز جاری، مابه‌تفاوت قیمت اصلی و قیمت بورس کالای این خودرو عدد تومان است که به جیب واردکننده می‌رود.‌

نمونه دیگری از این مساله را می توان در خودروی هایما S7 نیز مشاهده کرد. این خودرو در اول دی ماه نیز عرضه شده و به قیمت ۹۲۴ میلیون تومان کشف قیمت شده بوده و در جریان معاملات روز سه شنبه ۴ بهمن ماه با افزایش ۹۶ میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان معامله شده است.

برخی کارشناسان این افزایش قیمت را بدون منطق و ناشی از هیجان موجود در بازار می دانند، البته شورای رقابت طی دو هفته اخیر مدام بر طبل خروج خودروها از بورس کالا کوبیده و همین مساله باعث ایجاد نااطمینانی در میان مردم جهت استمرار عرضه ها در بورس و رشد تقاضا برای خرید و در نهایت رقابت بیشتر شده است.

در صورتی که اگر شورای رقابت از همان ابتدا بر لزوم استمرار و رشد عرضه خودروسازان در بورس کالا تاکید می کرد، کاهش ترس افراد می توانست منجر به کاهش قیمت خودرو در بورس شود.

به نظر می رسد سازمان های متولی این موضوع برای رعایت حقوق مصرف کننده باید وارد عمل شده و با تغییراتی در سازوکار بورس کالا، مانع از افزایش قیمت خودروهایی که می تواند با قیمت کمتر به دست مردم برسد، شوند.

پایان پیام/


منبع:farsnews.ir-خبرگزاری فارس

اشتراک با دوستان: اشتراک تلگرام تلگرام اشتراک واتس اپ واتساپ

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها