🌟 فرهنگی

آخرین باری که به موزه رفتید کی بود؟

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان آیا تابه حال به این فکر کردید که آخرین باری که موزه رفتید چه زمانی  بوده؟

این سوالی بود که از مردم پرسیدم، و هر کدامشان از آخرین بازدیدی که داشتند خیلی سال گذشته بود و زمانی که  علت های آن را جویا شدیم نظرهای خودشان را داشتند؛ یکی ضعف فرهنگی و دیگری عدم تبلیغات مناسب را, می دانست.

 موزه مکانی که تاریخ و تمدن هر ملت را به نحوه های مختلفی به نمایش می گذارد  ولی متاسفانه در کشور ما این گنجینه در بین مردم بسیار گوشه نشین شده است.

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
باتوجه به ارزش و تاثیر موزه‌ها در حفظ و نمایش آثار باستانی و فرهنگی ملت‌ها، در دوازدهمین مجمع عمومی کمیته بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) روز ۱۸ ماه می‌ مصادف با ۲۹ اردیبهشت ماه به‌عنوان روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نامگذاری شد. این مجمع در ۲۸ می‌ سال ۱۹۷۷ در مسکو برگزار شد و طی قطعنامه شماره پنج آن روز موزه به‌عنوان روزی جهانی و در تمامی کشور‌های عضو سازمان ملل به ثبت رسید. در برخی از کشور‌ها مانند ایران این روز آغازگر هفته میراث فرهنگی و گردشگری به شمار می رود و در  طول هفته بازدید  از موزه‌ها رایگان است. 
 
متاسفانه امسال هم  مانند سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته بودن اکثر موزه‌های ایران و جهان دیگر خبری از شلوغی و جنب‌وجوش موزه‌ها در این روز نیست. با این وجود چیزی از لذت گردش در موزه و دیدن آثار تاریخی و زیبای گذشته کم نشده‌است و با وجود امکانات زندگی در عصر حاضر می‌توانید از تور مجازی بهترین موزه‌های جهان دیدن کنید. تعطیلی موزه ها

مجید سرسنگی در گفت و گو با خبرنگار  حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد : ما اول باید چرایی  عدم حضور مردم را بررسی کنیم سپس به آن ها گوش زد کنیم که موزه چه تاثیرات در علم و فرهنگ شان خواهد گذاشت. البته باید با برنامه ریزی جذابت بصری موزه ها نیاز افزایش دهیم  تابرای مخاطب کسل کننده نباشد.

در ادامه محمد کارگر مدیر کل موزه های کشور گفت: موضوعی که باعث می شود طیف گسترده ای از مردم به سوی موزه ها راه پیدا کنند اینکه آن موزه برنامه های متفاوتی مانند جشنواره یا نمایشگاه های مختلفی را در طول سال برگزار کند. 

او ادامه داد : در ایران ۷۴۷ موزه فعال داریم که از این تعداد  ۱۷۱ مورد  آن مربوط به بخش خصوصی و طبق آخرین آمار قبل از کرونا از هر سه نفر ایرانی یک نفر به موزها مراجعه کرده است.نمای داخلی موزه

موزه های تهران

موزه موسیقی

موزه های ایران

موزه پست

البته  مدیران موزه ها در دوران کرونا بیکار ننشسته اند و براساس شعار که از سوی سازمان یونسکو  دریافت  کرده اند (یعنی راه جدید ارتباط با مردم ) را به گونه ای طراحی کرده اند تا مردم در فضای مجازی به صورت آنلاین از تمامی موزه های مورد علاقه ای خود تنها با مراجعه به سایت ویزیت ایران بازدیدکنند. 

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *