? اجتماعی

کدام ویژگی‌های شخصیتی برای کارفرمایان مهم است؟

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که بیشتر کارفرمایان، در مصاحبه کاری، شخص را از لحاظ مهارت و تجربه ارزیابی می‌کنند، بسیاری از شرکت‌ها شخصیت فرد را برای تعیین مناسب بودنش برای آن کار در نظر می‌گیرند. طبق یک نظرسنجی از انجمن مدیریت منابع انسانی، نزدیک به ۲۰ ٪ از کارفرمایان می‌گویند که از نوعی تست شخصیتی به عنوان بخشی از فرایند استخدام استفاده می‌کنند.

در مطالعه جدیدی که در ژورنال Perspectives in Psychological Science منتشر شد، روان شناسان پاول آر سَکِت و فیلیپ تی والمسلی از دانشگاه مینه سوتا، چندین مجموعه اطلاعات استخدام و عملکرد شغلی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا بفهمند کدام ویژگی‌های شخصیتی، بیشترین اهمیت را برای شرکت‌ها دارد.

بیشتر داده‌ها از تجزیه و تحلیل مصاحبه‌های شغلی‌ به دست آمده است که در آن، کارفرمایان داوطلبان را از نظر ویژگی‌های شخصیتی خاص ارزیابی می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که آن‌ها برای شغل و محیط کار مناسب هستند. به عنوان مثال، شرکتی که یک فروشنده استخدام می‌کند، مایل است متقاضیان کار را از نظر ویژگی‌های برونگرایی و دوستی ارزیابی کند تا مطمئن شود می‌توانند به خوبی با مشتریان کنار بیایند.

پنج بزرگ
سکت و والمسلی از یک مدل مطمئن، معروف به “پنج بزرگ”، برای سنجش شخصیت به عنوان مبانی نظری برای مطالعه خود استفاده کردند. در مدل پنج بزرگ، شخصیت فرد می‌تواند با استفاده از پنج ویژگی شخصیتی توصیف شود: وظیفه شناسی، موافقت پذیری، ثبات عاطفی، برونگرایی و تمایل به تجربه.

سکت و والمسلی پس از تجزیه و تحلیل اعداد دریافتند که وظیفه شناسی – که شامل اعتماد به نفس، استقامت و نظم می‌شود – مهم‌ترین ویژگی شخصیتی متقاضیان کار است؛ و موافقت پذیری – که شامل همکاری، انعطاف پذیری و تحمل می‌شود – دومین ویژگی شخصیتی باارزش است.

 

اما، آیا این ویژگی‌های شخصیتی واقعاً پیش بینی می‌کنند که یک شخص در کارش چگونه عمل می‌کند؟

کدام ویژگی‌های شخصیتی برای کارفرمایان مهم است؟

برای کشف این موضوع، محققان رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و سه معیار عملکرد کار را بررسی کردند. این که آیا یک کارمند قادر است کار خود را تا حد رضایت بخشی انجام دهد؟ کارمند تا چه حد در کارش فراتر و فراتر می‌رود؟ و چقدر رفتار‌های منفی از خود بروز می‌دهد؟

باز هم وظیفه شناسی و موافقت پذیری، مهم‌ترین معیار‌ها شناخته شدند. در تجزیه و تحلیلی که انجام شد، وظیفه شناسی صفتی بود که با عملکرد کلی شغل ارتباط نزدیکی دارد، و موافقت پذیری در مقام دوم قرار گرفت.

محققان هم چنین داده‌هایی را تجزیه و تحلیل کردند که مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص مورد نیاز برای موفقیت در بیش از هزار شغل مختلف را نشان می‌دهد. آن‌ها می‌خواستند دریابند که کدام یک از پنج ویژگی بزرگ شخصیتی، به عنوان ویژگی‌های مهم برای موفقیت در کل نیروی کار ذکر شده است.

محققان دریافتند که ویژگی‌های کلی مربوط به وظیفه شناسی، موافقت پذیری و ثبات عاطفی برای طیف گسترده‌ای از مشاغل از ساخت و ساز تا مراقبت‌های بهداشتی، مهم تلقی می‌شود.

اگرچه وظیفه شناسی به طور متوسط، با ارزش‌ترین ویژگی است، محققان هشدار می‌دهند که این درجه بندی در مورد مشاغل خاص ممکن است متفاوت باشد. با این حال، سکت و والمسلی هم چنین توصیه می‌کنند که دانستن ویژگی‌هایی که به طور کلی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند، می‌تواند اطلاعات مفیدی برای دانشجویان یا افرادی باشد که هنوز در مورد اهداف شغلی خاص تصمیم نگرفته اند.


بیشتر بخوانید

  • بهترین روش‌های تعامل با رئیس خودشیفته

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *