🌟 اجتماعی

بهترین روش‌های تعامل با رئیس خودشیفته

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از آدم‌ها، درگیر کار برای مدیرانی خودشیفته هستند که از آن‌ها متنفرند. این رئیسان علناً آن‌ها را مسخره می‌کنند، در جلسات پشت آن‌ها صحبت می‌کنند، پیشنهادات آن‌ها را نادیده می‌گیرند و ارزش آن‌ها را کم می‌کنند. بعضی از این افراد دوست دارند از کارشان استعفاء بدهند؛ اما یافتن یک شغل جدید در این زمانِ ناپایدار، بسیار دشوار است؛ بنابراین، آن‌ها در کارشان باقی می‌مانند و تنها به خاطر یک فیش حقوقی منظم، مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

اگر شما هم در همین شرایط به سر می‌برید، ممکن است راهی برای درست کردن این وضعیت وجود داشته باشد. حتی ممکن است در نهایت تبدیل به فرد مورد علاقه رئیستان شوید! این روش، کار زیادی را در بر می‌گیرد و البته این احتمال وجود دارد که برای رئیس خاص شما جواب ندهد؛ اما قطعاً ارزش امتحان را دارد. اگر این روش به نتیجه برسد، می‌تواند وضعیت شما را به طرز چشمگیری بهتر کند.

راه اصلی برای مقابله با رئیس خودشیفته تان که از شما بیزار است این است که او را دوست داشته باشید!

شاید فکر کنید این ایده مضحک است. رئیس شما احساس غیرقابل دسترسی بودن می‌کند و همه غرایزتان به شما می‌گویند جلوی چشم او ظاهر نشوید، در حضورش ساکت باشید و به این ترتیب شاید رئیستان از شما غافل شود و شخص دیگری را برای اذیت کردن انتخاب کند.
در حال حاضر، شما حتی از این که مورد توجه رئیس خود قرار بگیرید، بسیار ترسیده اید. آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید، حرف زدن با این آدم افتضاح است. با این حال، شما چیز زیادی برای از دست دادن ندارید. روشی که می‌خواهیم به شما یاد بدهیم مستلزم آن است که به جای مخفی کردن خود، رئیس خود را مطالعه کنید. این به شما قدرت می‌دهد و نه تنها در مورد روسای خودشیفته، بلکه در مورد همه افراد، بسیار مفید خواهد بود.

نکته: در این متن، هر کجا از واژه خودشیفته استفاده شده، منظور شخصی است که اختلال شخصیتی خودشیفتگی دارد.

دستورالعمل‌ها
مرحله ۱ – رئیس خودشیفته خود را زیر نظر بگیرید
همه آدم‌ها هم اخلاق خوب دارند و هم اخلاق بد. هر کسی چیز‌هایی را دوست دارد و چیز‌هایی را دوست ندارد. پس شما باید رئیس خود را مطالعه کنید و دریابید چه چیزی را دوست دارد و چه چیزی را دوست ندارد و نقاط قوت و ضعف او چیست.

دقت کنید. هر چه قدر هم که از رئیستان متنفر باشید، اگر بدون تعصب به ماجرا نگاه کنید، متوجه خواهید شد که کار‌هایی وجود دارد که رئیس شما بسیار خوب انجام می‌دهد؛ و اصلا به خاطر همین هم بوده که ارتقا پیدا کرده و در نهایت، رئیس شده است.

چگونه کاری کنیم رئیس خودشیفته مان دوستمان داشته باشد

در این جا چند سوال وجود دارد که می‌توانید هنگام دیدن رئیس خود به آن‌ها فکر کنید:

  • رئیس شما از کدام رفتار دیگران خوشش می‌آید یا خوشش نمی‌آید؟
  • نقاط قوت و ضعف رئیس شما چیست؟
  • رئیس شما چه کاری را بهتر از شما انجام می‌دهد؟
  • رئیس شما در چه نوع موقعیت‌هایی به خوبی عمل می‌کند؟
  • رئیس شما با چه کسانی رفتار خوبی دارد؟
  • رئیس شما به چه نوع رفتار‌هایی پاداش می‌دهد؟
  • رئیس شما چگونه با رئیس خود رفتار می‌کند؟
  • رئیس شما از چه چیزی شکایت دارد؟

بسیاری از افراد متوجه نیستند که افراد خودشیفته بسیار حساس هستند؛ بنابراین رئیس شما ممکن است در برابر چیزی که فکر می‌کنید طبیعی است یا حتی بخشی از شغل شما است، واکنش منفی نشان دهد.

اگر خوب دقت کنید، ممکن است متوجه شوید که رئیستان یکی از همکارانتان را به دلایلی که هیچ ارتباطی به کار ندارد، بیشتر از شما دوست دارد. به عنوان مثال، ممکن است همکار شما مهارت‌های اجتماعی خوبی داشته باشد. ممکن است همیشه یادش باشد عکس‌های نوه‌های رئیستان را ببیند یا هر وقت به تعطیلات رفت، برای رئیس سوغاتی بیاورد.


بیشتر بخوانید

چگونه با یک رئیس بد کنار بیاییم؟


مرحله ۲ – یادداشت برداری کنید
دوست داشتن و دوست نداشتن؛ از موارد پسندیده و ناخوشایند رفتار رئیستان، یادداشت برداری کنید. حواستان باشد چه چیزی آن رفتار‌ها را برمی انگیزد. مثلا:

  • آیا ذهن رئیس شما حتی برای چیزی که برای موفقیت پروژه خود حیاتی می‌دانید، نمی‌تواند متمرکز شود؟
  • آیا رئیس شما همیشه می‌خواهد خودش در مرکز توجه باشد و نمی‌گذارد شما در کنفرانس‌ها صحبت کنید حتی اگر موضوع، پروژه‌ای باشد که مسئولیتش با شما است؟
  • آیا رئیس شما دوست دارد هر وقت که خودش دلش خواست، به دیگران مشورت دهد، اما از این که وقتی سرش شلوغ است از او درخواست مشاوره کنند، متنفر است؟
  • آیا رئیس شما مرتباً نظر خود را تغییر می‌دهد، اما این کار را انکار می‌کند؟

چگونه کاری کنیم رئیس خودشیفته مان دوستمان داشته باشد

نقاط قوت و مهارت ها

به آن چه رئیس شما به خوبی انجام می‌دهد توجه کنید و لیستی از نقاط قوت و مهارت‌های او تهیه کنید. به عنوان مثال، آیا رئیس شما در پیدا کردن مشتری‌های جدید مهارت دارد؟ آیا رئیستان اطلاعات زیادی در مورد نحوه کار شرکت دارد؟
یادداشت‌های مفصلی در مورد زمان و چگونگی استفاده رئیستان از این مهارت‌ها ثبت کنید. برای کارایی این روش، شما باید بتوانید موارد مشخصی را که رئیستان در انجامشان خوب است، معین کنید.
برای یک لحظه، هر چیز منفی را که نسبت به رئیس خود احساس می‌کنید فراموش کنید و فقط به آن چه در مورد رئیس خود تحسین می‌کنید، فکر کنید.

چگونه کاری کنیم رئیس خودشیفته مان دوستمان داشته باشد

مرحله ۳ – انجام دادن هر کاری که رئیس خودشیفته تان دوست ندارد را متوقف کنید
این موضوع ممکن است واضح به نظر برسد؛ اما باز هم باید به اکثر مردم یادآوری شود؛ بنابراین ما همین الان به شما توصیه می‌کنیم: از انجام هر کاری که رئیستان دوست ندارد، دست بردارید. البته، عمل کردن به این توصیه، همیشه آسان نیست؛ زیرا گاهی اوقات هر انتخابی بکنید، ممکن است رئیستان را ناراحت کنید. اگر کارتان را متوقف کنید تا به خاطرات رئیستان گوش دهید، فردا از دست شما به خاطر تمام نکردن کارتان عصبانی خواهد شد؛ و اگر به او بگویید نمی‌توانید به خاطراتش گوش دهید، چون می‌خواهید روی پروژه تان کار کنید، امروز ناراحت می‌شود.

توصیه ما این است که در حال حاضر رئیس خودشیفته خود را در اولویت قرار دهید. بعضی از کارمندان نقل کرده اند که رئیسشان خشمگین شده است؛ زیرا آن‌ها پروژه را در اولویت بندی قرار داده اند، وقتی که رئیسشان تمایل داشته در مورد چیز دیگری صحبت کند. این کارمندان در درک این مسئله مشکل داشتند که وقتی رئیس شما خودشیفته است، شما را بنده شخصی خود می‌داند. می‌دانیم که به نظر سخت می‌رسد؛ اما این موضوع بیشتر اوقات، درست است.

شما معتقدید که برای انجام کار خاصی استخدام شده اید؛ اما رئیس خودشیفته شما معتقد است که شما استخدام شده اید تا هر کاری را که او می‌خواهد انجام دهید؛ صرف نظر از آن چه در شرح وظایف رسمیتان آمده است. این به این معنی نیست که اگر رئیس شما می‌خواهد کارتان را متوقف کنید و بروید یک فنجان قهوه برای او بگیرید، پس کار واقعی شما قهوه آوردن است.

چگونه کاری کنیم رئیس خودشیفته مان دوستمان داشته باشد

برخی چیز‌ها وجود دارد که اکثر روسای خودشیفته از آن‌ها متنفر هستند و شما باید فوراً دست از این کار‌ها بردارید. مهم نیست که بدیهی است رئیستان اشتباه می‌کند و شما درست می‌گویید.

  • هرگز رئیس خودشیفته را به خصوص در ملاء عام به هر دلیلی اصلاح یا انتقاد نکنید. آن‌ها ترجیح می‌دهند شکست بخورند تا این که بهشان گفته شود کاری را اشتباه انجام می‌دهند!
  • هرگز از هر چیزی که رئیستان می‌گوید یا انجام می‌دهد انتقاد نکنید.
  • هرگز در مورد او چیز‌های منفی به دیگران در محل کار نگویید. مردم صحبت می‌کنند و ممکن است رئیستان صحبت هایشان را بشنود؛ و البته، هرگز چیزی منفی درباره رئیستان در نوشتار به جای نگذارید.

پس از اتمام جمع آوری اطلاعات، در این جا یک فرمول اساسی چهار بخشی آورده شده است که می‌توانید برای تغییر احساس رئیس خود در مورد خودتان استفاده کنید.

تحسین + نقاط قوت + مثال خاص + تعارف = موفقیت

چگونه کاری کنیم رئیس خودشیفته مان دوستمان داشته باشد

در این جا مثالی آورده شده است تا به شما ایده‌ای درباره چگونگی استفاده از این فرمول بدهد:

  • من واقعاً روشی را که شما از آن استفاده می‌کنید تا مشتریان خوبی پیدا کنید را تحسین می‌کنم. (تحسین)
  • شما می‌دانید چه چیزی به آن‌ها بگویید تا آن‌ها را به خرید از ما علاقه‌مند کنید. (نقطه قوت)
  • من هفته گذشته، در آن جلسه که اوضاع خیلی خوب نبود حضور داشتم و دیدم که شما آمدید و وضعیت را نجات دادید. (مثال خاص)
  • کارتان شگفت انگیز بود! (تعریف و تمجید)
  • من خیلی چیز‌ها از تماشا کردن این کار شما یاد گرفتم. (تعارف)

نکته: به رئیس خود نگاه کنید و صادق باشید. به واکنش رئیس خود توجه کنید. اگر رئیس شما اکنون خوش حال به نظر می‌رسد و شروع به صحبت در مورد مثال خاصی که شما استفاده کردید می‌کند، یعنی موفق شده اید.

خلاصه
خودشیفته‌ها تحسین صادقانه را دوست دارند. آن‌ها معمولاً باید برای این تحسین، سخت کار کنند. هنگامی که از این روش استفاده می‌کنید، وسایل خودشیفتگی رایگان را به آن‌ها می‌دهید که انتظار نداشتند به خصوص از شما دریافت کنند.
همان طور که این کار را بیشتر و بیشتر با استفاده از مثال‌های واقعی و دقیق انجام می‌دهید، باعث می‌شوید رئیستان به شما بیشتر و بیشتر علاقه‌مند شود؛ حتی اگر در ابتدا، به نظرش مشکوک به نظر برسید یا اهمیتی بهتان ندهد، هم چنان کارتان را انجام دهید و در یافتن نکات مثبت و صادقانه درباره او متمرکز باشید. واکنش آن‌ها را زیرنظر بگیرید، تا بتوانید حرفتان را با بهترین اثربخشی منتقل کنید.

چگونه کاری کنیم رئیس خودشیفته مان دوستمان داشته باشد

شما می‌توانید از این مهارت با همه استفاده کنید؛ نه فقط خودشیفتگان. اکثر مردم احساس می‌کنند گویی هرگز قدردانی‌ را که شایسته شان است، دریافت نمی‌کنند. اگر وقت بگذارید و به نقاط قوت واقعی افراد توجه کنید و آن‌ها را بازتاب دهید (نه این که چاپلوسی کنید)، به احتمال زیاد خواهید دید که به عنوان یک دوست بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرید و مهرتان در دل آن‌ها جای می‌گیرد.


بیشتر بخوانید

اختلاف میان همکاران و چند نکته روانشناسی درباره آن


انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *