ریپورتاژ آگهی

معرفی انواع مواد اولیه شیمیایی

انواع مواد اولیه شیمیایی کدامند؟ با انواع مواد اولیه آشنایی دارید؟ آیا می دانید مواد اولیه شیمیایی به چه گروه هایی تقسیم بندی می شوند؟ اصطلاح انواع مواد اولیه شیمیایی در واقع به موادی گفته می شود که به صورت پردازش نشده یا پردازش حداقلی موجود می باشند. مانند نفت خام، زغال سنگ خام، پنبه و غیره که معمولا نیز در صنایع مختلف به عنوان مواد پایه ای برای تولید کردن محصولات دیگر به کار می‌ روند.

انواع مواد اولیه کدام اند؟

به طور کلی مواد اولیه در صنایع مختلف در چند دسته مختلف قرار می گیرند که عبارتند از:

مواد اولیه شیمیایی

مواد اولیه غذایی

مواد اولیه شوینده ها

حلال شیمیایی

مواد اولیه آرایشی و بهداشتی

مواد اولیه سم و کود شیمیایی

مواد اولیه رنگ

اسانس

و چندین دسته کلی دیگر.

که شما می توانید برای خرید هریک از این مواد با بازرگانی معتبر اسپیناس شیمی در تماس باشید و خرید خود را با کم ترین قیمت و کیفیت عالی انجام دهید.

انواع مواد اولیه شیمیایی

وقتی اصطلاح انواع مواد اولیه شیمیایی ذکر می شود، موارد زیادی به ذهن ما خطور می کند، در واقع برخی از این مواد اولیه که جهت تولید کردن محصولات گوناگون کاربرد دارند، عبارتند از:

سولفوریک اسید

پرمصرف ترین مواد شیمیایی به عنوان مواد اولیه سولفوریک اسید است که به عنوان یک ماده اولیه جهت تولید کردن بسیاری از کودهای شیمیایی استفاده می شود. دو کود مهم سوپر سولفات و سولفات آمونیوم از طریق اسید سولفوریک تولید می شوند. این اسید در واقع به عنوان نوعی ماده اولیه جهت تولید کردن:

  1. باتری های سرب _ اسید در انواع خودروها
  2. تولید کردن شوینده ها
  3. تولید کردن رنگدانه های مختلف صنعتی
  4. تهیه اسید هیدروکلردریک
  5. انواع رنگ ها و جوهرها
  6. صنعت داروسازی و غیره کاربرد دارد.
  7. در صنعت پالایش نفت نیز ناخالصی های موجود در نفت خام با اضافه کردن سولفوریک اسید حذف می شود.
  8. در صنعت گالوانیزه جهت حذف کردن اکسیدهای فلزی از روی صفحات الکترود سولفوریک اسید به کار می رود.
  9. در صنعت نیتروگلیسیرین و نایلون نیز از این اسید عنوان نوعی واکنشگر خوب استفاده می شود.

نیتروژن

ماده شیمیایی اولیه دیگری که در صنعت استفاده بالایی دارد نیتروژن است که نوعی گاز خنثی می باشد. این گاز توانایی این را دارد که حساسیت پذیری بسیاری از مواد را به طور قابل توجهی در برابر اکسیژن کاهش دهد. صنایع مختلفی از این ترفند جهت فرآیندهای مختلف استفاده می کنند، مثلاً در ساخت فولاد و فلزات دیگر، بسیاری از مصالح ساختمانی از جمله بتن ها، در خنک سازی کردن راکتورها به هنگام واکنش های شیمیایی و…

اتیلن

اتیلن ماده شیمیایی است که در صنعت پلاستیک کاربرد دارد که به صورت طبقه بندی شده و جزو واحد اولیه جهت تولید کردن برخی از واکنش های پلیمریزاسیون مصرف می شود. برخی از مهم ترین پلیمرها مانند پلی اتیلن و ترکیبات دیگر اتیلن گلایکول مانند مونو اتیلن گلایکول با مصرف اتیلن تولید می شوند. در صنایعی مانند ظروف بسته بندی، پلاستیک، لوله های پلی اتیلن، قطعات پلاستیکی، عایقی و غیره مصرف می شود. ترکیبات اتیلن گلایکول نیز در واقع به عنوان نوعی ضدیخ استفاده می شود.

پروپیلن

پروپیلن معمولا به عنوان یک ترکیب واسطه جهت تولید کردن بسیاری از ترکیبات شیمیایی از جمله موارد زیر کاربرد دارد:

  1. تولید کردن پلی اتیلن جهت تولید الیاف های مصنوعی
  2. تولید کردن پروپیلن گلیکول جهت تولید مواد شوینده، روغن های ترمز و رنگ ها
  3. تولید کردن پلی اورتان جهت عایق سازی کردن
  4. تولید کردن انواع پلاستیک های ABS

کلر

کلر یک ماده شیمیایی اولیه متداول است که در بازار به اسم کلرین نیز شناخته شده و کاربردهای زیر را دارد:

  1. جهت تولید کردن برخی از محصولات مانند دارو، پلاستیک، برخی تمیز کننده های خانگی، رنگ، مواد ضدعفونی کننده و برخی از حشره کش ها
  2. جهت تسویه کردن آب
  3. جهت از بین بردن بسیاری از باکتری ها در داخل استخرهای شنا

اسید فسفریک

قسمت اعظمی از اسید فسفریک موجود جهت تولید کردن بسیاری از کودهای فسفاته به کار می رود. برخی دیگر از کاربردهای این اسید عبارتند از:

به عنوان افزودنی مواد غذایی:

در صنعت غذایی اسید فسفریک خوراکی جهت تنظیم کردن پی اچ در داخل مواد غذایی، به عنوان نوعی نگه دارنده و به عنوان ماده شفاف کننده استفاده می شود.

رفع آثار زنگ زدگی و جرم:

این اسید می تواند فریک اکسید را به فریک فسفات تبدیل کرده و سپس زنگ زدگی و جرم را از بین ببرد.

آمونیاک

بیش تر امونیاک که در جهان تولید می شود در کشاورزی به کار می رود. این ماده در تولید کردن بسیاری از کودهای مایع که حاوی نیترات آمونیوم، آمونیاک و اوره هستند، مصرف می شود. در تولید کردن محصولات زیر نیز کاربرد دارد:

  1. صنعت رنگ
  2. تولید کردن اسید نیتریک
  3. تولید کردن برخی داروهای سولفاته
  4. تولید کردن لوازم آرایشی
  5. برخی از مصنوعات مصنوعی از جمله نایلون و ریون
  6. تمیز کننده هایی مانند شیشه پاک کن ها
  7. به صورت نوعی عامل کمپلکس کننده در انواع مختلف صنایع معدنی و تولیدات فلزی
  8. به عنوان نوع خنک کننده در صنعت چرم
  9. به عنوان نوعی واکنشگر

هیدروکسید سدیم

وقتی که در صنایع مختلف نیاز به نوعی ماده شیمیایی قوی باشد، پای هیدروکسید سدیم به میان می آید. کاربردهای این ماده شیمیایی عبارتند از:

  1. در صنعت نفت جهت افزایش دادن ph گل حفاری کاربرد دارد و موجب چسبناک شدن این گل ها می شود.
  2. جهت کمک به حذف کردن برخی از ناخالصی های گوگرد که در نفت خام وجود دارد.
  3. در صنعت کاغذ سازی جهت سفید کردن الیاف چوب و هضم آن
  4. در صنایع نوعی ماده تمیز کننده و چربی زدایی کردن تجهیزات مختلف در منازل
  5. به عنوان نوعی پاک کننده لوله های فاضلابی و اجاق گازها

انواع مواد شیمیایی صنعتی در نوع دیگری از دسته بندی، به دو دسته مواد شیمیایی معدنی و مواد شیمیایی آلی طبقه بندی می شوند. در ساختار اتمی مواد شیمیایی آلی کربن، اکسیژن و هیدروژن وجود دارد و از متداول ترین ترکیبات آلی می توان هیدروکربن ها را نام برد که جهت تولید کردن حشره کش ها و دیگر سموم استفاده می شود. البته برخی از این ترکیبات آلی که به صورت فرار هستند به عنوان نوعی آلاینده برای محیط زیست نیز محسوب می شوند.

مواد شیمیایی معدنی از ترکیبات معدنی هستند، این ترکیبات به صورت اکسید آهن، اکسیدهای فلزات، عناصر فلزی، فلزات قلیایی خاکی، فلزات قلیایی و دیگر ترکیبات فلزی واسطه می باشند.

از نمونه مواد معدنی می توان به فلزات کمیاب، گاز نیتروژن و فلزات گران بها و حتی اکسیژن اشاره کرد که ساختار مولکولی آن ها ساده تر از ساختار مولکولی است که ترکیبات آلی وجود دارد. بعضی از آن ها نیز ساختارهای کریستالی دارند مانند فسفر، گوگرد، اکسید تیتانیوم و غیره.

نحوه خرید انواع مواد اولیه شیمیایی

گاهی نیاز داریم که برخی از انواع مواد اولیه شیمیایی را خریداری کنیم، چون بسیاری از این مواد مصارف خانگی نیز دارند. اگر هم جزو تولید کنندگان هستید، معمولاً خرید عمده انواع مواد اولیه شیمیایی را جهت تولید محصولات مورد نظر خودتان انجام می دهید، بنابراین آشنایی پیدا کردن با این مواد شیمیایی و خواص هر کدام پیش از خرید انواع مواد اولیه شیمیایی ضروری و مهم است.

کلیه مواد شیمیایی که ما از آن ها به عنوان انواع مواد اولیه شیمیایی یاد می کنیم توسط شرکتی به نام شرکت اسپیناس شیمی تامین می شود و در صورت دسترسی داشتن به این شرکت می توانید با انواع مواد شیمیایی آن جا آشنا شده، قیمت های آن ها را یک به یک به دست بیاورید و به هر مقدار و میزانی که قصد خرید داشته باشید، از انواع مواد اولیه شیمیایی تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *