علم و تکنولوژی

رمزگشایی از مومیایی ۲ هزار ساله با آزمایش DNA

باشگاه خبرنگاران جوان – به نقل از indianexpress، یک تیم بین المللی از محققان با موفقیت DNA انسان را از درون یک سیمان استخراج کردند. متخصصان از طریق DNA نکاتی را درباره مومیایی آرژانتینی به دست آوردند به طور مثال قدمت این مومیایی به ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سال می‌رسد. محققان از طریق ماده چسبنده‌ای که در سر و بر روی مو‌ها قرار دارند آزمایش DNA را انجام دادند و به نکات جالبی پی بردند.

علاوه بر این روش، زیست‌شناسی شپش می‌تواند سرنخ‌های ارزشمندی را در مورد چگونگی زندگی و مردم هزاران سال پیش ارائه دهد. مقاله‌ای که هفته گذشته در Molecular Biology and Evolution منتشر شد، اشاره می‌کند که استفاده از شپش می‌تواند منبع جدیدی از DNA باستانی با کیفیت بالا به ما دهد این روش نه تنها بر انسان، بلکه در انواع حیوانات دیگر که استخوان و دندان در آن‌ها وجود ندارد نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

 

مومیایی 2000 آرژانتینیدکتر Mikkel Winther Pedersen از مؤسسه GLOBE در دانشگاه کپنهاگ و نویسنده اول مقاله در مصاحبه‌ای گفت: “برای من جالب بود که چنین روشی(مطالعه شپش‌ها) می‌تواند اطلاعات زیادی را در مورد اینکه این افراد چه کسانی هستند به ما بدهد. همچنین گونه‌های دیگر شپش به ما نکاتی در مورد بیماری‌های ویروسی احتمالی به خصوص در زمان گذشته می‌دهد. “

تجزیه و تحلیل DNA حاصل از سیمان nit اطلاعات زیادی از مومیایی به ما داد همچنین این مطالعه اولین شواهد مستقیم از ویروس پلیومای سلول مرکل را پیدا کرد. تیم تحقیقاتی خاطرنشان می‌کند که علت مرگ این انسان ۲۰۰۰ دمای بسیار سرد بیان شده است، زیرا فاصله بسیار کمی بین پوست سر مومیایی وجود داشت. شپش‌ها در محیط‌های بسیار سرد نزدیک پوست سر قرار می‌گیرند.


بیشتر بخوانید

  • فسیل قربانیان سونامی ۳۶۰۰ ساله در سواحل ترکیه کشف شدند

انتهای پیام/

منبع:yjc.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *