🌟 فرهنگی

دلایل عدم موفقیت نمایش عروسکی از زبان یک کارگردان

جواد رحیم پور کارگردان تئاتر، درباره نمایش عروسکی به خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: عروسک جزو عناصرى است که در زندگى کودکان نقش بسیار مهمى دارد و چه بسیار بزرگسالانى که هنوز با عروسک دوران کودکى خود زندگى می‌کنند یا حداقل خاطرات شیرین زیادى از بازى هاى کودکانه خودشان با عروسک دارند.

وی افزود: عروسک هایى که گاهى نقش مادر، خواهر، دوست، فرشته، جادوگر و فرزند را براى آن‌ها بازى کردند و در اغلب اوقات سنگ صبور کودک و همدم آن‌ها بوده‌اند. بنابراین با استفاده از عروسک هاى نمایشى می‌توان کودک و نوجوان و حتى بزرگسالان را به درون قصه‌ها برد و از لا‌به‌لاى قصه‌ها با آن‌ها حرف زد.

رحیم پور ادامه داد: دنیاى نمایش عروسکى مملو از تخیل و خیال است. قابلیت فانتزى که در حرکت عروسک، ساخت و ساز و طراحى آن وجود دارد می‌تواند کودک را به خلاقیت، تفکر و تجسم خلاقانه وادار کرد. همچنین از این هنر بسیار زیبا که ریشه در علایق کودکى همه انسان‌ها دارد، می‌توان به عنوان یک ابزار آموزشى خوب بهره برد و در راستاى آموزش و سرگرمى از آن استفاده کرد. در نتیجه نمایش عروسکى یک وسیله کمک آموزشى بسیار خوب براى همه سنین به خصوص کودکان است در مباحث آموزش دروس مثل ریاضى، علوم، ادبیات و … و مباحث اخلاقى و رفتارى و دینى می‌توان از نمایش عروسکى و عروسک استفاده کرد.

وی درباره واسطه‌ میان عروسک گردان و مخاطب بیان کرد: گروه هاى کوچک و بزرگ زیادى در قالب کمپانى هاى نمایش عروسکى با تولید و حضور در فستیوال هاى مختلف جهانى و بین المللى با پیام صلح و دوستى و فراموشى مرز‌ها فرهنگ و تمدن کشور خود را به اشتراک با مخاطبان و علاقه‌مندان سراسر دنیا مى گذارند. آنها نمایش عروسکى را مختص کودک و نوجوان نمی‌دانند و معتقد هستند بزرگسالان هم می‌توانند با عروسک ارتباط بر قرار کنند.

وی افزود: وسعت و گستره نمایش عروسکى که شامل عروسک هاى دستکشى، میله اى، نخى، ماپت، ماروت، سایه بونراکو و … است با هر نوع جنس و هر نوع شکل می تواند بر مخاطب اثر بگذارد. در حقیقت عروسک یک واسطه است بین بازى دهنده یا همان عروسک گردان و تماشاگر که قادر است مفاهیم مورد نظر نویسنده و کارگردان و عروسک گردان را منتقل سازد.

رحیم پور درباره مشکلات تئاتر عروسکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جدا از مسئله مهم کرونا که قطعا اثر زیادى بر عدم تولید آثار نمایشى گذاشته است، نمایش عروسکى در موقعیت خوبى قرار ندارد. اول به دلیل هزینه هاى زیاد و گران مواد اولیه تولید عروسک که براى طراحى و ساخت یک عروسک مناسب جهت اجراى نمایش یکى از دلایل مهم عدم تولید نمایش هاى عروسکى است. دوم نبود سالن مناسب از نظر نور و صحنه و امکانات مختص نمایش عروسکى. سوم عدم علاقه تهیه کنندگان و کارگردانان حوزه تئاتر کودک و نوجوان به تولید نمایش عروسکى به دلیل هزینه هاى بالاى تولید. چهارم عدم فرهنگ سازى و عدم تربیت مخاطب علاقه مند به نمایش عروسکى به دلیل تولیدات ضعیف و غیرقابل قبول و غیر استاندارد. پنجم به دلیل عدم آموزش و عدم ترویج صحیح نمایش عروسکى و علاقه مند سازى کودکان و نوجوانان و جوانان به این نوع نمایش. ششم عدم تالیف و ترجمه کتاب هاى مناسب‌تر و گسترده‌تر در بحث آموزش.

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *