علم و تکنولوژی

خورشید مصنوعی چین رکورد جهانی جدیدی را ثبت کرد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از چاینادیلی؛ توکاماک، ابررسانای پیشرفته آزمایشی (EAST) یا خورشید مصنوعی چینی، در آخرین آزمایش، روز پنجشنبه به رکورد جدیدی دست پیدا کرد. این ابررسانا توانست در دمای بالا به مدت ۱۰۵۶ ثانیه فعالیت داشته باشد که این مدت طولانی‌ترین زمان برای این نوع از عملیات در جهان است. این پیشرفت روز جمعه توسط گونگ شیانزو، محقق موسسه فیزیک پلاسما آکادمی علوم چین (ASIPP) که مسئول آزمایش انجام شده در هیفی، مرکز استان آنهویی در شرق چین است، اعلام شد.

شیانزو در این باره گفت: “ما در آزمایشی در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به دمای ۱۲۰ میلیون درجه سانتیگراد به مدت ۱۰۱ ثانیه دست یافتیم. این بار، عملیات پلاسما در حالت پایدار به مدت ۱۰۵۶ ثانیه در دمای نزدیک به ۷۰ میلیون درجه سانتیگراد ادامه یافت و رکورد جدیدی را برای ما ثبت کرد. “

هدف نهایی EAST، واقع در موسسه فیزیک پلاسمای آکادمی علوم چین در هیفی، ایجاد همجوشی هسته‌ای مانند خورشید با استفاده از دوتریوم فراوان در دریا برای ارائه یک جریان ثابت از انرژی پاک است. هیدروژن سنگین یا دوتریوم، عنصر هیدروژن است که یک نوترون نیز در کنار پروتون در هسته خودش دارد.

دستگاه خورشیدی

برخلاف سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی که تهدیدی برای محیط‌زیست هستند، مواد خام مورد نیاز برای خورشید مصنوعی تقریباً به صورت نامحدود روی زمین وجود دارند. بنابراین، انرژی همجوشی به عنوان انرژی نهایی ایده آل برای آینده بشریت در نظر گرفته می‌شود.


بیشتر بخوانید

  • خورشید چه زمانی منفجر خواهد شد؟

انتهای پیام/

منبع:yjc.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *