🌟 فرهنگی

بزرگداشت حکیم عمر خیام در رادیو فرهنگ

امیررضا راز  تهیه کننده برنامه «حکیم خیام»در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حکیم عمر خیام، فیلسوفی تراز اول بوده است. در تقویم کشورمان ۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری نام گرفته است. به همین مناسبت رادیو فرهنگ برای معرفی بیشتر شخصیتی که علاوه بر مهارت در شعر، علوم ریاضی، فقه، هندسه و نجوم، فیلسوفی تراز اول نیز بوده است، برنامه «حکیم خیام» را با بخش‌های مختلف تدارک دیده است.

راز خاطر نشان کرد: امروزه معرفی و شناخت شخصیتی جامع همچون حکیم عمر خیام نیشابوری می‌تواند نمونه‌ای شایسته فراروی تمام پژوهندگان علم و دانش و ادب به ویژه نسل جوان قرار دهد و رویکرد این برنامه برپایه آگاهی بخشی طرح ریزی شده است.

وی با بیان اینکه خیام خوانی یکی از بخش‌های مهم این برنامه است توضیح داد: در این برنامه ضمن گفت‌وگو با خیام پژوهان و ارتباط با نیشابور، انجمن مفاخر، خانه اندیشمندان و نمایندگی یونسکو در تهران به خیام خوانی در بوشهر و کرمان می‌پردازیم و در ادامه کارشناسان به وجهه جهانی خیام اشاره می‌کنند.

تهیه کننده برنامه «حکیم خیام» این برنامه را مجله‌ای شاد و اندیشه ورزانه عنوان کرد و گفت: با توجه به شخصیت چند وجهی خیام و‌اندیشه‌های وی در این برنامه نیز وجوه مختلف شخصیتی وی و فعالیت‌های این حکیم بررسی می‌شود و در بخش مشارکت مخاطبان نیز «حکیم بودن و ویژگی‌های حکیم» موضوعی است که با همراهی شنوندگان به آن پرداخته می‌شود.

وی افزود:در بخش کارشناسی به عرفان خیام و اندیشه خسروانی در آثار وی نیز اشاره می‌شود.

حکیم ابوالفتح عمربن ابراهیم الخیامی مشهور به «خیام» اهل نیشابور و فیلسوف و ریاضیدان و منجم و شاعر اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم است.

وی در ترتیب رصد ملکشاهی و اصلاح تقویم جلالی همکاری داشت و اشعاری به زبان پارسی و تازی و کتاب‌هایی نیز به هر دو زبان دارد. از آثار او در ریاضی و جبر و مقابله رساله فی شرح ما اشکل من مصادرات کتاب اقلیدس، رساله فی الاحتیال لمعرفه مقداری الذهب و الفضه فی جسم مرکب منهما، و لوازم الامکنه را می‌توان نام برد. خیام سال ۵۲۶ هجری قمری درگذشت. رباعیات او شهرت جهانی دارد.

رباعیات خیام مطابق انتخاب و تصحیح محمدعلی فروغی و دکتر قاسم غنی، ترانه‌های خیام (صادق هدایت) و نوروزنامه (منسوب به خیام) از جمله تنظیمی از آثار وی است.

امیررضا راز از انتخاب و پخش موسیقی باکلام از اشعار خیام در این برنامه خبر داد و تصریح کرد: بسیاری از اشعار حکیم خیام دستمایه آهنگسازی و اجرای اهالی موسیقی قرار گرفته است و در این میان قطعاتی از همایون شجریان، شهرام ناظری و علیرضا قربانی و … درباره «حکیم خیام»، تقدیم شنوندگان می‌شود.

امیررضا راز در خصوص میزبانی رادیو فرهنگ در برنامه «حکیم خیام» از کارشناسان این حوزه گفت: در برنامه زنده امکان تغییر و‌ جابجایی مهمان وجود دارد، اما تلاش کرده ایم تا در این برنامه میزبان کارشناسانی، چون دکتر مشکینی مدیر گروه فرهنگی یونسکو، دکتر بلغاری، دکتر محقق، دکتر میر جلال الدین کزازی و بهاء الدین خرمشاهی و … باشیم.

«حکیم خیام» برنامه‌ای از گروه تاریخ و اندیشه است که مهدی محمدیان و فاطمه اسحاق تبار اجرای آن را بر عهده دارند. این برنامه سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ساعت ۱۵ تا۱۸ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *