ریپورتاژ آگهی

با جاهای دیدنی نزدیک هتل بزرگ شیراز آشنا شوید

شیراز به عنوان پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت کشور، جاذبه‌های مذهبی، فرهنگی، تاریخی و طبیعی فراوانی را در خود جای داده که باعث شده گردشگران و مسافران زیادی، شهر شیراز را مقصد سفر خود قرار دهند. گردشگران با رزرو هتل بزرگ شیراز، دسترسی راحتی به جاذبه‌های گردشگری شیراز خواهند داشت. این هتل مجلل دارای امکانات رفاهی بی‌نظیری است که با اقامت در آن، می‌توان سفر خوشی را برای خود رقم زد. در ادامه با جاهای دیدنی نزدیک هتل بزرگ شیراز آشنا می‌شویم.

باغ جهان نما

باغ جهان نما یکی از جاهای دیدنی شیراز است که حدود 2 کیلومتر با هتل بزرگ شیراز فاصله دارد. این باغ اصیل و باشکوه دارای قدمت تاریخی بسیار زیادی است که اطلاعات کامل و دقیقی از زمان ساخت آن، در دست نیست. اما بازسازی باغ جهان نما در دوران زندیان و به فرمان کریم خان زند، مورد مرمت قرار گرفت و عمارت هشت ضلعی زیبایی در میان باغ ساخته شد.

عمارت دو طبقه باغ، دارای چهار شاه نشین و چند اتاق می‌باشد. نمای بیرونی عمارت باغ جهان نما، آجری بوده و راه ورودی باغ تا عمارت با سنگ فرش پوشیده شده و با درختانی که در دو طرف آن قرار گرفته، جلوه‌ای بسیار زیبا و باصفا به باغ بخشیده است. این باغ در حال حاضر به مرکز صدا و سیمای شیراز تعلق دارد.

حافظیه

از مهمترین و محبوبترین جاذبه‌های دیدنی شیراز، می‌توان حافظیه را نام برد که حدود 2 کیلومتر و 300 متر با هتل بزرگ شیراز فاصله دارد. حافظیه، آرامگاه شاعر بزرگ ایرانی، حافظ شیرازی است که با القاب مختلفی مانند لسان الغیب، لسان العرفا و ترجمان الاسرار شناخته می‌شود. این شاعر بزرگ غزل سرا، در قرن هشتم هجری می‌زیسته و اثر معروف این عارف بزرگ، دیوان حافظ است که شهرت جهانی دارد.

حافظیه در شب، زیبایی وصف‌ناپذیری داشته و آرامشی دو چندان را به گردشگران و بازدیدکنندگان هدیه می‌دهد. نورپردازی بنای آرامگاه، بسیار دیدنی و جذاب است و طاق ۸ ضلعی که برروی آرامگاه قرار گرفته، باعث شده تا آرامگاه بسیار خاص و بی‌نظیر باشد. معماری آرامگاه حافظ مربوط به دوران هخامنشیان و زندیه است و بر روی سنگ‌های مرمر آرامگاه، اشعار حافظ با خطی زیبا، حک‌ شده است.

حافظیه یا آرامگاه حافظ یک مکان امن و آرام است که علاوه بر شهروندان شیراز، گردشگران و توریست‌های خارجی و ایرانی بسیاری، جذب این مکان شده و قدم زدن در محوطه آرامگاه، یک خاطره فراموش نشدنی برای آنها خواهد بود. حافظیه ازجمله اماکنی است که در طول سال همیشه بازدیدکننده داشته و یکی از جاذبه‌های پرطرفدار و محبوب در بین گردشگران شناخته می‌شود. در تمام ایام سال، همیشه چند نفر در آرامگاه حضور دارند که مشغول گرفتن فال، برای بازدید کنندگان هستند.

حافظیه به عبارتی یک قبرستان بوده که به دلیل قرار گرفتن آرامگاه حافظ در این مکان، به حافظیه شهرت پیدا کرده است. مساحت حافظیه حدود 2 هکتار بوده که در قسمت جنوبی دروازه معروف شیراز یا همان دروازه قرآن قرار دارد. این شاعر بزرگ دارای شهرت جهانی است، به همین خاطر گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از این مجموعه بازدید می‌کنند.

کنسرت‌های بزرگی در این مکان برگزار شده مانند کنسرت محمدرضا شجریان در سال ۱۳۴۲ و ۱۳۷۰، و همچنین کنسرت استاد ناظری از مهمترین کنسرت‌های برگزار شده در این مجموعه می‌باشند. در سال ۱۳۸۶ تغییرات بسیاری در آرامگاه حافظ انجام شد و این مجموعه، وسعت بیشتری پیدا کرد. حافظیه تنها یک آرامگاه نیست بلکه دارای بخش‌های مختلفی می‌باشد.

معماری خاص و فضای سبز پوشیده از درختان و گل‌های بسیار زیبا، این مجموعه را بسیار جذاب و منحصر به فرد کرده است. حافظیه در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. چایخانه حافظیه مکان مناسبی برای استراحت و سپری کردن لحظاتی دلنشین در حافظه می‌باشد.

موزه هفت تنان

موزه هفت تنان از موزه‌های ارزشمند شیراز است که در فاصله نزدیکی از دروازه قرآن قرار گرفته است. این موزه حدود 2 کیلومتر و 708 متر با هتل بزرگ شیراز فاصله دارد. اما این موزه سنگی، چندان مورد توجه واقع نشده است. سنگ‌های تاریخی و نمونه‌های ارزشمندی از کتیبه‌های باستانی و سنگ‌نبشته‌هایی مربوط به قرن سوم تا یازدهم هجری قمری در این موزه نگهداری می‌شود.

سنگ‌های کنده‌کاری شده‌ای که مربوط به دوران تاریخی پارسی است در این موزه حفظ و نگهداری می‌شود. از ارزشمندترین آثار نگهداری شده در این موزه، حکاکی‌های خوشنویسی می‌باشد که بر روی سنگ‌ها و کتیبه‌ها با خط کوفی و نستعلیق انجام شده است. موزه هفت تنان، نام خود را، از هفت سنگ قبری که در موزه وجود دارد گرفته است که براساس گفته‌ها، متعلق به هفت درویش شیرازی می‌باشد.

آرامگاه شاه شجاع

آرامگاه شاه شجاع از دیگر جاذبه‌های شیراز است که در شمال غربی حافظیه در بلوار هفت تنان واقع شده و حدود 2 کیلومتر و 780 متر با هتل بزرگ شیراز فاصله دارد. شاه شجاع، ابوالفوارس جلال الدین فرزند امیر مبارزالدین محمد است که شجاع‌ترین پادشاه آل مظفر بوده و به همین دلیل به شاه شجاع لقب گرفته است.

آرامگاه شاه شجاع در سال ۱۱۹۲ به دستور کریم خان زند و توسط میرزا مجید کرمانی، یکی از نوادگان شاه شجاع، یک مقبره بر روی قبر شاه شجاع نصب می‌شود. آرامگاه امروزی شاه شجاع در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی توسط علی سامی و با تلاش انجمن آثار ملی، بنا شده است‌. آرامگاه شاه شجاع در سال ۱۳۵۴ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد.

ارگ کریم خان

یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شیراز، ارگ کریم خان است که در سالهای ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی به دستور کریم خان زند بنا شد و به نام ارگ کریم خان نام‌گذاری شد. زمان ساخت ارگ مربوط به دورانی است که کریم خان، شیراز را به عنوان پایتخت خود انتخاب می‌کند و این ارگ تاریخی را به عنوان محل زندگی خود در نظر می‌گیرد. ارگ کریم خان حدود 3 کیلومتر با هتل بزرگ شیراز فاصله دارد.

نمای ارگ کریم خان، آجری بوده و برای ساخت این ارگ از بهترین مصالح استفاده شده و پلان مربعی شکل آن، دارای چهار برج استوانه‌ای در چهار گوشه ارگ است که ارتفاع هر کدام از آنها ۱۲ متر می‌باشد. برج شمال شرقی ارگ کریم خان در قدیم حمام بوده که به سبب وجود مخزن آب در آن، نشست کرده است. در دوران بعد از کریم خان، از این ارگ به عنوان زندان استفاده می‌شد و امروزه به بنایی زیبا و جذاب تبدیل شده که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

ارگ کریم خان از معروفترین جاهای دیدنی شیراز است و یکی از آثار شکوهمند دوران کریم خان زند یا وکیل الرعایا می‌باشد. این بنای تاریخی ارزشمند در سال 1351 به فهرست میراث ملی ایران اضافه شد. ارگ کریم خان دارای جاذبه‌ها و بخش‌های بسیاری بوده که در طول تاریخ، کاربردهای مختلفی داشته است.

پس از فتح شیراز توسط آقا محمد خان قاجار، به دلیل خصومت و دشمنی که با کریم خان داشت، فرمان تخریب بعضی از بناهای این ارگ را صادر کرد. به دنبال این فرمان، بعضی از بناهای دوران زندیه، مورد تخریب قرار گرفت؛ که خوشبختانه بنای اصلی ارگ محفوظ می‌ماند.

آرامگاه خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی از دیگر شعرای خوش نام و معروف کشور است که در قرن هفتم و هشتم هجری قمری زندگی می‌کرد. افراد بسیاری با اشعار این شاعر بلند آوازه، خاطره دارند. خواجوی کرمانی در استان کرمان به دنیا آمد اما در طول زندگی، سفرهای زیادی به شهرهای مختلف داشت که در سفر آخر خود، در شهر شیراز دیده از جهان فروبست.

ساخت آرامگاه خواجوی کرمانی در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی در دوران حکومت پهلوی انجام شد که دارای فضایی نوستالژیک و معنوی است. پیشنهاد می‌شود در سفر به شیراز از این آرامگاه بازدید نمایید. این آرامگاه از جاذبه‌های نزدیک به هتل بزرگ شیراز است و حدود 3 کیلومتر و 400 متر با آن فاصله دارد.

دروازه قرآن

دروازه قرآن یکی از معروفترین جاذبه‌های شیراز است که می‌توان آن را معرف شیراز دانست. در گذشته شهر شیراز، دارای شش دروازه بوده که امروز تنها دروازه قرآن باقی مانده است. این دروازه به دست عزت الدوله دیلمی بنا شد و قرآنی بر روی آن قرار گرفت تا مسافران از زیر قرآن به سلامت گذر کنند.

دروازه قرآن در دوران کریم خان زند، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و به فرمان کریم خان، اتاقکی در بالای دروازه ساخته شد و دو قرآن نفیس که معروف به قرآن ۱۷ کیلوگرمی می‌باشند در آنجا قرار گرفت. قرآن‌های دروازه شیراز، امروز به موزه فارس منتقل شده است.

دروازه قرآن شیراز در بین کوه چهل مقام و باباکوهی در شمال شرقی شیراز قرار دارد. این دروازه در ورودی شهر شیراز بنا شده و کسانی که از جاده اصفهان به شیراز وارد شهر شیراز می‌شوند، می‌توانند این بنای تاریخی را مشاهده نمایند. بنای دروازه قرآن یک اثر ارزشمند و دیدنی است که شهرت بسیاری پیدا کرده است. دروازه قرآن فاصله بسیار کمی با هتل بزرگ شیراز دارد اما با ماشین باید حدود 3 کیلومتر و 500 متر را طی نمود.

آرامگاه باباکوهی

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و جذاب شیراز، آرامگاه بابا کوهی است که در سمت چپ دروازه قران و کوه صبوری قرار گرفته است و قدمت این آرامگاه مربوط به دوران دیلمیان می‌باشد. در کوه صبوری دوغار وجود دارد که یکی از آنها آرامگاه ابو عبدالله محمد بن عبدالله معروف به بابا کوهی است.

بابا کوهی یکی از عرفای معروف شهر شیراز بوده است. این عارف بزرگ ملقب به بابا کوهی بوده و نام این منطقه از نام ایشان گرفته شده است. مسافران و گردشگران زیادی جهت زیارت به آرامگاه باباکوهی رفته و این منطقه را مورد بازدید قرار می‌دهند. آرامگاه بابا کوهی فاصله کمی تا هتل بزرگ شیراز دارد.

حمام وکیل

حمام وکیل از دیگر جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهر شیراز است و یکی از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین حمام‌های معروف تاریخ ایران به‌شمار می‌آید. حمام وکیل حدود 3 کیلومتر و 500 متر با هتل بزرگ شیراز فاصله دارد. این حمام در سال ۱۱۸۷ به فرمان کریم خان زند بنا شد. حمام وکیل دارای بخش‌های مختلفی مانند گرمخانه، خزینه، شاه نشین و رخت‌کن می‌باشد. اصلی‌ترین بخش حمام، قسمت شاه نشین آن است.

حمام وکیل با نقاشی‌های بسیار زیبایی مانند عشق شیرین و فرهاد، بیژن و منیژه، نبردهای حضرت علی و معراج پیامبر اکرم صلی الله تزیین شده است. معماری و نقوش به کار رفته در حمام، جذابیت حمام را بیشتر کرده است. همچنین مجسمه‌هایی که به عنوان نمادین در حمام وجود دارد به جذابیت حمام افزوده و باعث شده تا توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب نماید.

مسجد وکیل

از دیگر جاذبه‌های زیبا و دیدنی نزدیک به هتل بزرگ شیراز، مسجد وکیل است که قدمت آن به دوران زندیه برمی‌گردد. مسجد وکیل یا مسجد سلطانی دارای ۴۸ ستون می‌باشد و یکی از مستحکم‌ترین بناهای تاریخی در شیراز شناخته می‌شود. مسجد وکیل در فاصله کمی از حمام و بازار وکیل قرار گرفته و می‌توان به آسانی از این مجموعه بازدید نمود.

طراحی و معماری مسجد بسیار دلنشین و زیباست و با استفاده از هنر میناکاری و رنگ‌های سبز و قرمز، جلوه‌ی زیباتری به مسجد بخشیده است، که باعث شده در اوج سادگی، چشم هر بازدید کننده‌ای را به خود جلب نماید. تمام قسمت‌های مسجد به صورت دقیق و بسیار ظریف، میناکاری شده تا با ورود به مسجد و تماشای آن، حسی وصف‌ناپذیر را به بازدیدکنندگان القاء نماید.

آب انبار وکیل

آب انبار وکیل از دیگر جاذبه‌های تاریخی و دیدنی نزدیک به هتل بزرگ شیراز است که در قسمت شرق ارگ کریم خانی قرار دارد. قدمت این آب انبار تاریخی مربوط به دوران صفویه می‌باشد که به فرمان کریم خان زند ایجاد شده است.

امروزه این آب انبار به عنوان موزه آب، تغییر کاربری داده و گردشگران بسیاری از این موزه بازدید می‌کنند. قرار گرفتن بادگیر بر روی آب انبار، باعث خنک شدن آب و ماکت‌های سازه‌های آبی می‌شود، که مربوط به دوره‌های مختلفی از تاریخ است.

بازار وکیل

بازار وکیل تشکیل شده از یک مجموعه بزرگ با حجره‌هایی سنتی، که قدیمی‌ترین و بزرگترین بازار شیراز است. این بازار به فرمان کریم خان زند ساخته شد. در بازار وکیل محصولاتی همچون فرش، لوازم خانه، تابلو، طلا، پارچه و سوغاتی‌های سنتی شیراز به فروش می‌رسد. طراحی و معماری بسیار زیبای بازار وکیل، باعث شده تا به یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شیراز تبدیل شود که فاصله نزدیکی با هتل بزرگ شیراز دارد.

بازار وکیل در روزهای جمعه تعطیل می‌باشد. این بازار دیدنی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی شیراز است که دارای ورودی‌های متفاوتی بوده که می‌توان برای دسترسی به بازار، از آنها استفاده کرد. ورودی‌های بازار وکیل شامل ورودی خیابان‌های زند، طالقانی و لطفعلی خان زند می‌باشد.

اما ورودی اصلی بازار وکیل شمالی و جنوبی در خیابان زند، در ضلع شرقی میدان شهرداری واقع شده است. این بازار تاریخی در مرکز شهر قرار گرفته و به همین دلیل به راحتی به مسیرهای پرتردد دسترسی دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به بازار وکیل، ایستگاه زندیه می‌باشد.

بازار مسگرها

بازار مسگرهای شیراز یکی دیگر از بازارها و جاهای دیدنی شیراز است که در محله درب شاهزاده واقع شده و فاصله کمی تا هتل بزرگ شیراز دارد. بازار مسگرها، بقایای به جامانده از بازار قیصریه است که مصالح مورد استفاده در ساخت این بازار از آجر و گچ می‌باشد.

این بازار، بازار مرغ و اردو بازار را به یکدیگر متصل می‌کند. بازار مسگرها در دوران قاجار در اثر زلزله‌ای که وارد شده بود، بخش زیادی از آن ویران شد و در سال ۱۲۹۹ هجری قمری مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. امروزه محصولاتی همچون وسایل خانگی در این بازار به فروش می‌رسد.

مدرسه خان

مدرسه خان از جاذبه‌های نزدیک به هتل بزرگ شیراز است که در قرن دهم هجری در زمان فرمانداری امام قلی خان، این مدرسه بنا شد و بیش از ۱۰۰ دانش آموز می‌توانستند در این مدرسه تحصیل نمایند. در طی سال‌های گذشته، بر اثر آسیب‌ها و زلزله‌هایی که وارد آمده، بنای این مدرسه دچار آسیب شده اما خوشبختانه ورودی و درگاه مدرسه، آسیبی ندیده و سالم مانده است.

در طاق بیرونی مدرسه خان، مقرنس‌های منحصر به فرد با چینش ظریف موزاییک‌ها، باعث شده تا این طرح قدیمی یک شاهکار خاص و بی‌نظیر به شمار آید. دیوارهای محوطه داخلی حیاط، سنگی می‌باشد و با کاشی‌های صورتی و زرد تزیین شده است.

آرامگاه شاهچراغ

آرامگاه شاهچراغ یکی از جاذبه‌های مذهبی در شیراز است که مقبره دو تن از برادران امام رضا در آن قرار گرفته است. این دو بزرگوار در قرن نهم هجری به شهادت رسیدند. معماری آرامگاه شاهچراغ مربوط به دوران قاجار است. کاشی‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های شاهچراغ بسیار ظریف و با اصالت است که نمایانگر هنر و خلاقیت معماران ایرانی می‌باشد.

آرامگاه شاهچراغ در شب، با نورپردازی بسیار زیبایی که بر روی آن انجام شده، جلوه‌ی چشم‌نوازی را از خود به نمایش می‌گذارد. حوض میان صحن شاهچراغ به زیبایی این آرامگاه افزوده است. آرامگاه شاهچراغ دارای دو دَر اصلی و فرعی می‌باشد و در تمام طول سال، میزبان گردشگران بسیاری است که برای زیارت، به این مکان مذهبی وارد می‌شوند.

فضای معنوی و روح‌بخش آرامگاه، حس غیر قابل وصفی را به گردشگران می‌بخشد و باعث آرامش آنها می‌گردد. آرامگاه شاهچراغ از دیگر جاذبه‌های نزدیک به هتل بزرگ شیراز به شمار می‌آید. شاهچراغ آرامگاه پسر ارشد امام موسی کاظم علیه السلام، احمد بن موسی است که برادر بزرگوار امام رضا علیه السلام می‌باشد.

معماری بارگاه شاهچراغ، الهام گرفته از سبک معماری آذری رایج در دوران ایلخانی است و مانند سایر اماکن مذهبی با کاشی‌کاری، آینه‌کاری و خطوط زیبای فارسی و عربی، مزین شده است و چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد. این آرامگاه در سال ۱۳۲۱ در آثار ملی ایران به ثبت رسید.

امامزاده سید میر محمد

امامزاده سید میر محمد در قسمت شمال شرقی حرم احمد بن موسی قرار گرفته است که از زیارتگاه‌های مهم شیراز و نزدیک به هتل بزرگ شیراز قرار دارد. معماری بنای امامزاده سید میر محمد، به دوران زندیه برمی‌گردد. مدخل بقعه سید میر محمد در سمت جنوب با کاشی کاری تزیین شده و داخل بقعه سید میر محمد، حرمی بزرگ و ساده است که مقبره ایشان در شاه نشین شمالی قرار دارد.

یک مسجد ساده و بی آلایش در قرینه حرم و در سوی دیگر بقعه سید میر محمد، ساخته شده است. ضریح و مرقد سید میر محمد، مزین به خاتم کاری‌های بسیار زیبایی است که مربوط به دوران زندیه می‌باشد و در پشت ضریح سید میر محمد، مرقدی منسوب به امامزاده ابراهیم است که از اولاد امام هفتم بوده که هر دو ضریح به یکدیگر متصل می‌باشند.

گنبد کاشی‌کاری بقعه سید میر محمد به شیوه و سبک گنبدهای سایر بقعه‌های متبرکه در دوران قاجار شیراز بنا شده است و دارای یک بدنه باریک با برآمدگی زیاد در قسمت پایین گنبد می‌باشد. بنای اصلی امامزاده سید میر محمد یکی از آثار به جا مانده از قرن دهم هجری است که اینگونه به نظر می‌رسد که در دوران زندیه و پس از آن، در دوران قاجار مورد تزیین و مرمت قرار گرفته است.

عمارت کلاه فرنگی یا موزه پارس

عمارت کلاه فرنگی یا موزه پارس از دیگر جاذبه‌های نزدیک به هتل بزرگ شیراز است که حدود 4 کیلومتر با این هتل شیراز فاصله دارد. این عمارت در حقیقت آرامگاه کریم خان زند می‌باشد که در یک باغ وسیع و بسیار زیبا قرار دارد. عمارت باغ، نمایانگر معماری خلاقانه و باشکوه هنرمندان ایرانی در دوران زندیه بوده است.

این عمارت در سال ۱۳۱۰ به موزه پارس تغییر کاربری داد. بنای عمارت کلاه فرنگی 8 ضلعی بوده و با نقاشی و کاشی‌کاری‌های بسیار زیبا، این بنا را خاص و منحصر به فرد کرده است. موزه پارس از جاذبه‌های گردشگری شیراز است و یکی از محبوبترین جاهای دیدنی شیراز، در بین گردشگران به شمار می‌آید.

آرامگاه محمد بن خفیف

محمد بن خفیف یا ابوعبدالله بن خفیف از عرفای قرن سوم و چهارم هجری است که در سال ۲۶۹ هجری قمری در شیراز، چشم به جهان گشود. در کنار آرامگاه این عارف بزرگ، کتابخانه‌ای با نام ایشان دایر شده است. از القاب این عارف شیرازی می‌توان به شیخ کبیر، شیخ الاسلام و شیخ المشایخ اشاره نمود. ایشان بنیانگذار سلسله خفیف بوده و دارای چند اثر ارزشمند مانند الفصول فی الاصول، المعتقد الکبیر و الصغیر و شرف الفقر می‌باشد.

محمد بن خفیف شیرازی در سال ۳۷۱ هجری قمری چشم از جهان فرو بست و او را در میان خانقاه‌اش در پشت بازار وکیل به خاک سپردند. امروزه مزار ایشان به کتابخانه‌ای عمومی تبدیل شده است. این آرامگاه عارف شیرازی یکی از جاذبه‌های دیدنی نزدیک به هتل بزرگ شیراز است که باعث شده گردشگران بسیاری از آن بازدید نمایند.

مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق قدیمی‌ترین مسجد شیراز است که قدمت آن مربوط به دوران صفویه می‌باشد. ساخت مسجد بین سالهای ۲۶۵ تا ۲۸۷ هجری قمری انجام شده و با معماری و طراحی بی‌نظیر، به یک اثر ارزشمند و اصیل تبدیل شده است. مسجد جامع عتیق یکی از باشکوه‌ترین جاذبه‌های دیدنی نزدیک به هتل بزرگ شیراز، به شمار می‌آید. این مسجد چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته است.

این بنا بر روی یک عبادتگاه ساخته شده و مردم بومی شیراز، براساس سنت قدیمی خود در روزهای جمعه به مسجد جامع عتیق رفته و در آنجا به قرائت قرآن می‌پردازند. به همین دلیل این مسجد، به نام مسجد آدینه یا جمعه معروف شده است. این مسجد تاریخی در سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران، به ثبت رسید.

مسجد نصیرالملک

شیشه‌های رنگی مسجد نصیرالملک، ترکیب جذاب رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارند و زیبایی خاص ترکیب رنگ‌ها را می‌توان در این مسجد مشاهده کرد. مسجد نصیرالملک در بین ۱۰ مسجد برتر دنیا قرار گرفته است و شیشه‌های رنگی و زیبای مسجد باعث شده تا جلوه‌ای بی‌نظیر پیدا کند و شهرت جهانی به دست آورد. زمان ساخت این مسجد، به دوران قاجار برمی‌گردد و در محله خانواده قوام در آن دوران، قرار داشته است.

شخصی به نام میرزا حسنعلی خان نصیرالملک، از شخصیت‌های بزرگ قاجار، موسس این مسجد بوده و معماری آن به دست علی اکبر قوام الملک انجام شده است. مدت زمان ساخت این مسجد حدود ۱۲ سال به طول انجامیده، یعنی از سال ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ هجری قمری، زمان برده است. مسجد دارای زیربنایی حدود ۲۲۱۲ متر می‌باشد. این بنای ارزشمند و باشکوه، توسط افراد حرفه‌ای و با رعایت استانداردهای بین المللی مورد مرمت قرار گرفته است.

استفاده از شیشه‌ها و آینه‌های رنگارنگ و کاشی‌های فیروزه‌ای در طراحی مسجد، نشان‌گر ذوق و هنر معماری ایرانیان است که با برخورد تابش نور خورشید بر روی پنجره‌های رنگی مسجد و بازتاب آن برروی کاشی‌های کف مسجد، چشم انداز منحصر به فردی را به وجود می‌آورد. این مسجد یکی از زیباترین جاذبه‌های مذهبی نزدیک به هتل بزرگ شیراز است که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از آن بازدید می‌کنند.

مسجد باشکوه و زیبای نصیرالملک امروزه به مسجد صورتی نیز شهرت پیدا کرده است و از محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی شیراز به شمار می‌آید. در مسجد نصیرالملک نور و رنگ تلفیقی جذاب پیدا می‌کند که هر ببیننده‌ای را مجذوب خود کرده است. مسجد در محله گود عربان، خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته است و نزدیکترین ایستگاه مترو به مسجد نصیرالملک، ایستگاه ولیعصر می‌باشد.

سرای مشیر

سرای مشیر یکی از بازارهای سنتی شیراز است که از قدیمی‌ترین بازارهای شیراز به شمار می‌رود. سرای مشیر در دل بازار وکیل قرار گرفته و قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. سرای مشیر یا بازار گلشن یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های دیدنی شیراز است که فاصله کمی با هتل بزرگ شیراز دارد. عطر و بوی درختان، فضایی دلچسب و آرام را در این بازار سنتی پدید آورده است.

نخستین سنگ بنای، بازار مشیر را میرزا ابوالحسن مشیرالملک نهاده که آن را به وقف امام محمد باقر رسانده است. محوطه بزرگ و روباز سرای مشیر، از قسمت‌های محبوب این بازار به شمار می‌رود و حوض بزرگ و کاشی‌کاری شده میان محوطه و همچنین درختان خوش عطر و بوی نارنج که در اطراف آن قرار گرفته، زیبایی خاصی را به سرای مشیر شیراز بخشیده است.

خانه زینت الملوک

خانه زینت الملوک از دیگر جاذبه‌های دیدنی و گردشگری در شیراز است که قدمت آن، مربوط به دوران قاجار می‌باشد. زمان ساخت این خانه تاریخی در سال ۱۲۹۰ هجری قمری شروع شد و در سال ۱۳۰۲ هجری قمری به اتمام رسید. صاحب این خانه، علی محمدخان قوام الملک دوم بوده است اما نام این خانه از زینت الملوک قوامی دختر قوام الملوک چهارم گرفته شده که در این خانه زندگی می‌کرده ‌است.

معماری خانه زینت الملوک بسیار دقیق و با مهارت زیادی انجام شده که بازدیدکنندگان را محو تماشای خود می‌کند. در میان حیاط خانه یک حوض مستطیلی شکل وجود دارد و تالار شاه نشین آن، به زیبایی طراحی شده است. این خانه تاریخی بیش از ۲۰ اتاق دارد که در ساخت سقف آن، تماما از چوب استفاده شده و سقف اتاق‌ها با نقوش زیبایی از حیوانات، پرندگان و گل‌ها، زیبایی خاصی را به خود گرفته است.

در قسمت زیرزمین خانه زینت الملوک، مجسمه شخصیت‌های مهم و برجسته شیراز در آن قرار گرفته که بازدید از آنها، تاریخ را برای بازدیدکنندگان و گردشگران زنده نگه می‌دارد. این خانه تاریخی در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. خانه تاریخی زینت الملوک از جاذبه‌های نزدیک به هتل بزرگ شیراز است و با اقامت در این هتل مجلل، می‌توان دسترسی راحتی به این جاذبه تاریخی داشت.

باغ نارنجستان قوام

یکی دیگر از جاذبه‌های نزدیک به هتل بزرگ شیراز، باغ نارنجستان قوام است که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد و نام باغ به خاطر وجود درختان نارنج، که در این باغ وجود دارد، نامگذاری شده است. این باغ متعلق به محمدعلی خان قوام الملک بوده که یکی از افراد ثروتمند شیراز در دوران قاجار می‌باشد.

یکی از زیبایی‌های باغ نارنجستان، قرینه بودن طراحی باغ است و با وجود عمارت، دو ستون و ایوان بزرگ، زیبایی بی‌نظیری به باغ بخشیده است. گچبری، آینه‌کاری، کاشی‌کاری، مقرنس‌کاری، سنگ تراشی و نقاشی‌های زیبا از هنرهای به کار رفته در عمارت قوام می‌باشد که باعث زیبایی منحصر به فرد این عمارت شده است.

باغ مساحتی بالغ بر ۳۵۰۰ متر دارد و زیربنای عمارت حدود ۹۴۰ مترمربع می‌باشد. درختان زیبا و گل‌های بسیاری که در محوطه باغ وجود دارد؛ باعث شده تا فضای عطرآگینی در باغ پیچیده شود و قدم زدن در این باغ را دلنشین و آرامبخش کند. باغ قوام در سال ۱۳۳۵ به دانشگاه شیراز اهداء شد و پس از آن به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز، مورد بازدید قرار گرفت.

باغ ارم

از دیگر جاذبه‌های دیدنی و پرطرفداری که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند، باغ ارم شیراز است که فاصله نزدیکی با هتل بزرگ شیراز دارد. قدمت این باغ مربوط به دوران سلجوقیان است اما بناهای نیمه تمام آن، در دوران سلطنت ناصرالدین شاه کامل شده است. باغ ارم بدون اغراق، یکی از زیباترین باغ‌های شیراز می‌باشد که بسیار چشم نواز بوده و حس و حالی وصف نشدنی را به گردشگران و بازدیدکنندگان می‌بخشد.

درختان متنوع و گوناگونی همچون سرو، بید، نخل، اقاقیا، سرو ناز، افرا و گل‌های بسیاری که رنگ و بویی خاص را به باغ بخشیده، باعث جذابیت بیشتر این باغ شده است. در فصل بهار و پاییز، زیبایی خیره کننده باغ چند برابر بوده، چرا که در فصل بهار، اثر بوی بهار نارنج و گل‌های بهاری، فضای باغ را عطرآگین کرده و هوش را از سر هر کسی می‌برد.

این باغ در فصل پاییز، رنگ نارنجی به خود می‌پوشاند و با زیبایی خیره کننده‌ای، چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد. شیراز شهر باشکوه و تاریخی است که عطر بهار نارنج آن در فصل بهار، فضای شهر را به خود آغشته می‌کند. باغ‌های بسیاری در این شهر زیبا وجود دارد که از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی شیراز است.

معماری خاص و بنای زیبای باغ ارم، چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این باغ یکی از 9 باغ ایرانی است که در لیست، میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. یکی از موارد جذاب این باغ، قرار داشتن بلندترین درخت سرو شیراز در باغ ارم است که می‌تواند سوژه مناسبی برای عکاسی باشد.

باغ دلگشا

از دیگر باغ‌های زیبای شیراز که یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری در این شهر به شمار می‌آید؛ باغ دلگشا است که بسیار قدیمی و با اصالت می‌باشد. قدمت این باغ مربوط به قبل از اسلام و دوره ساسانیان است و مساحتی بالغ بر ۵/۷ هکتار دارد. این باغ نزدیک به آرامگاه سعدی یا سعدیه است و حدود 4 کیلومتر و 500 متر با هتل بزرگ شیراز فاصله دارد.

در باغ دلگشا عمارتی سه طبقه وجود داشته که در دوران قاجاریه ساخته شده است. برای ساخت سقف این عمارت، تماما از چوب استفاده شده و با آینه کاری و گچبری‌های بسیار زیبا، جذابیت این عمارت را دو چندان کرده است. درختان و گل‌های زیبای باغ، طراوت خاصی را به باغ بخشده، همچنین درختان میوه‌دار باغ به جذابیت آن افزوده است.

بیشترین درخت میوه‌ای که در این باغ وجود دارد، درخت نارنج است که در فصل بهار، با عطر بهار نارنج، که در تمام باغ می‌پیچد، فضای دل انگیزی را به وجود می‌آورد‌. قنات سعدی آب مورد نیاز این باغ را تامین می‌کند. حوض زیبایی که در جلوی عمارت واقع شده، جلوه‌ی چشم نوازی را به عمارت باغ بخشیده است. باغ دلگشا در سال ۱۳۸۱ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد و نخستین کلاه فرنگی ایران هم در این باغ به ثبت رسید.

باغ دلگشا در سمت جنوب تنگه آب خان و در دامنه کوهستان با فاصله کمی از آرامگاه سعدی قرار گرفته است. این باغ از باغ‌های مهم در دوران صفویان بوده که گردشگران اروپایی هم از آن بازدید می‌کردند. باغ دلگشا در دوران تیمور گورکانی در اوج آبادانی خود بوده است به این گونه که تیمور با تماشای این باغ زیبا، فرمان باغی به همین نام را در سمرقند می‌دهد.

همچنین در دوران افشاریان هم باغ دلگشا در اوج آبادانی خود بوده است اما متاسفانه در دوران حکومت نادرشاه افشار تا اوایل دوران زندیه، این باغ دچار آسیب‌های زیادی شد که پس از آن در دوران کریم خان زند، مجدداً به باغ رسیدگی شد و باغ دلگشا دوباره احیا گردید. بعضی از ساختمان‌های باغ دلگشا مربوط به دوران قاجار می‌باشد.

سعدیه

سعدیه یا آرامگاه سعدی یکی از جاذبه‌های نزدیک به هتل بزرگ شیراز است که مقبره سعدی شاعر محبوب و معروف قرن هفتم هجری در آن قرار دارد و افراد بسیاری از این آرامگاه بازدید می‌نمایند. آرامگاه سعدی در سال ۱۳۰۰ و در سال ۱۳۵۳ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد. سعدی در گذشته در این مکان به عبادت می‌پرداخته و به همین خاطر پس از فوت، در همین مکان به خاک سپرده شد.

تلفیق دو سبک سنتی و مدرن در ساخت آرامگاه، باعث جذابیت بیشتر آرامگاه شده است. محوطه آرامگاه دارای حوض آب، گل‌های زیبا و درختان بسیاری است که باعث شده تا حس و حالی بی‌نظیر به بازدیدکنندگان منتقل شود. آرامگاه سعدی یکی از پرطرفدارترین اماکن گردشگری در شیراز است که گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند.

آرامگاه سعدی از آثار تاریخی و ادبی شیراز است که توجه ادب دوستان و اهالی شعر را همیشه به خود جلب می‌کند. بنای زیبا و جذاب آرامگاه سعدی، حس و حالی خاص را در این مجموعه به وجود آورده است. تماشای معماری و بنای سعدیه با ترکیب معماری قدیم و مدرن و ستون‌های بلند و برافراشته با کاشی‌های لاجوردی، لحظات دلنشینی را برای بازید کنندگان به ارمغان می‌آورد.

آرامگاه سعدی در طول زمان، فراز و نشیب‌های بسیاری را از سر گذرانده و در آخر به شکل امروزی برای ما به یادگار مانده است. تصویر آرامگاه در گذشته بر روی سکه‌های ۵۰ ریالی و پس از آن بر روی اسکناس‌های صد هزار ریالی چاپ شد. این آرامگاه در شمال شرق شیراز و در دامنه کوهی قرار گرفته که از مهمترین جاهای دیدنی استان فارس و شهر شیراز به شمار می‌آید و در نزدیکی باغ دلگشا قرار گرفته است.

باغ عفیف آباد

یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های تاریخی شیراز، باغ عفیف آباد است که میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم این باغ را در سال ۱۲۸۴ بنا کرد. باغ عفیف آباد مساحتی حدود ۱۲۷ هزار مترمربع دارد و زیر بنای آن حدود ۱۷ هزار مترمربع می‌باشد. این باغ باشکوه در گذشته مکانی برای تفریح و استراحت پادشاهان بوده است. امروزه این باغ، شامل یک مجموعه بزرگ می‌باشد که از قسمت‌های مختلفی مانند موزه اسلحه‌های قدیمی، کاخ سلطنتی و محوطه زیبای باغ تشکیل شده است.

در قسمت میانی باغ عفیف آباد یک حوض بزرگ وجود دارد که در مقابل کاخ قرار گرفته است و آب نمای فواره‌دار میان حوض و همچنین درختان متنوع و گل‌های رنگارنگ موجود در باغ و اطراف کاخ، جلوه‌ای بی‌نظیر و منحصر به فردی را به وجود آورده است. امروزه باغ عفیف آباد در اختیار ارتش قرار گرفته و بخشی از این باغ به یکی از بزرگترین موزه‌های اسلحه خاورمیانه تبدیل شده است. باغ عفیف آباد از دیگر جاذبه‌های نزدیک به هتل بزرگ شیراز است که بازدید از آن به همه گردشگران پیشنهاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *