علم و تکنولوژی

اولین قسمت آینه تلسکوپ فضایی جیمز وب باز شد

باشگاه خبرنگاران جوان – آینه طلایی تلسکوپ عظیم جدید ناسا در حال شکل گیری است و اکنون جیمز وب اولین مرحله در بازگشایی بخش‌های دیگر این آینه را با موفقیت انجام داده است.

براساس گزارش اسپیس، صفحه‌ای که سه بخش از آینه طلایی شش ضلعی تلسکوپ فضایی جیمز وب را حمل می‌کند و در سمت چپ قرار دارد، در روز جمعه (۷ ژانویه) باز شد. با گذشت نزدیک به دو هفته از پرتاب جیمز وب این مانور موفق، تلسکوپ را به مقصد نهایی آن نزدیک می‌کند.

مقامات ناسا در بیانیه‌ای نوشتند: “آینه اصلی جیمز وب در حال تکمیل شدن و حرکت به سمت شکل نهایی خود است. امروز اولین بال از دو بال آینه اصلی یا همان پانل‌های جانبی با موفقیت مستقر و محکم شد. “

اعضای تیم همین فرآیند را برای سمت راست آینه رصدخانه در روز شنبه (۸ ژانویه) تکرار خواهند کرد. ناسا گفته که بازگشایی این آینه را به صورت زنده از مرکز کنترل ماموریت پخش خواهد کرد. تکمیل شدن آینه جیمز وب با استقرار دو پانل شش ضلعی، پایان مراحل اصلی بازگشایی رصدخانه خواهد بود. ناسا برای نشان دادن اهمیت این مرحله اعلام کرده که یک کنفرانس خبری در روز شنبه برگزار خواهد کرد.

دو هفته تا رسیدن به مقصد نهایی

آینه اولیه که به طور کامل مستقر شده، ۶.۵ متر عرض دارد. طبق جدول زمانی استقرار ارائه شده توسط ناسا، در روز‌های آینده تیم تلسکوپ فضایی جیمز وب، به ترتیب ۱۸ بخش آینه مجزا را که هریک از آن‌ها توسط هفت محرک کنترل می‌شود، تغییر خواهد داد. این گروه در طی فرآیندی ۵ ماهه به تنظیم بخش‌های مختلف این آینه ادامه خواهد داد که نمای جیمز وب را از یک آینه تکه تکه‌ای ۱۸ فریم به یک آینه صاف تبدیل می‌کند.

تلسکوپ فضایی جیمزوب

این رصدخانه همچنین تا رسیدن به ایستگاه خود در نقطه دوم لاگرانژی یا L۲ که در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد، حدود دو هفته دیگر سفر در پیش دارد. انتظار می‌رود جیمز وب در تابستان امسال، مشاهدات علمی را آغاز کند.


بیشتر بخوانید

  • ناسا بالاخره سه لایه از سپر خورشیدی جیمز وب را باز کرد

انتهای پیام/

منبع:yjc.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *