علم و تکنولوژی

استراحت یک روزه برای تیم تلسکوپ فضایی جیمز وب

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپیس نیوز، پس از گذراندن یک روز طولانی و پر استرس در تاریخ ۳۱ دسامبر، تیمی که مسئول کنترل تلسکوپ فضایی جیمز وب است، یک استراحت یک روزه را پشت سر گذاشتند.

مقامات آژانس فضایی ناسا در یک به روز رسانی از وضعیت تلسکوپ جیمز وب نوشتند: “فعالیت روی استقرار بوم‌های محافظ خورشیدی جیمز وب روز گذشته (۳۱ دسامبر) انجام شد. به همین دلیل مدیریت ماموریت جیمز وب تصمیم گرفت فعالیت‌های مربوط به این تلسکوپ را برای یک روز متوقف کند و به تیم اجازه استراحت دهد. این تیم اکنون باید برای مرحله بعدی که از روز دوم ژانویه آغاز خواهد شد، آماده شود.”

پرتاب و راه اندازی تلسکوپ فضایی یکی از پر استرس‌ترین بخش‌های این ماموریت نبود. این تلسکوپ در اولین هفته حضور خودش در فضا، آرایه‌های خورشیدی خود را مستقر کرده و با دو رانش سوختی مسیر خود را اصلاح کرده و محافظ عظیم خود را که از ابزار‌های حساس در برابر خورشید محافظت می‌کند، باز کرده است. فرآیند استقرار کامل این رصدخانه حدودا یک ماه به طول خواهد انجامید و و بیش از ۳۰۰ مرحله خواهد داشت. هرگونه اشتباهی در این مراحل باعث نابودی تلسکوپ خواهد شد.

چالش بعدی جیمز وب در سفر یک ماهه

گام بعدی این تلسکوپ، جداسازی پنج غشای محافظ خورشیدی در فرآیندی است که ناسا آن را تنش زا توصیف کرده که انتظار می‌رود دو روز طول بکشد. در ابتدا انتظار می‌رفت این فرآیند دیروز آغاز شود و امروز به پایان برسد، اما اکنون پیش بینی می‌شود که روز سوم ژانویه، مرحله بعدی ماموریت جیمز وب به پایان برسد.

سازمان فضایی ناسا می‌گوید پس از پایان تنش‌ها کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد کرد. براساس جدول زمانی ناسا که جزئیات فرآیند استقرار تلسکوپ جیمز وب را در آن شرح داده، این تلسکوپ قرار است به سراغ باز کردن آینه‌های ثانویه خود برود.


بیشتر بخوانید

  • جیمز وب برج قابل استقرار خودش را باز کرد

انتهای پیام/

منبع:yjc.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *